Eva Smarthus

- også for arbeidsplasser

Få en smartere, bedre og tryggere arbeidsplass med Eva Smarthus! 

Produkter som er enkle i bruk, og som gjør hverdagen tryggere og mer komfortabel på jobb!

Produkter fra Telemark kraft

1

Bli kunde hos Telemark Kraft.

2

Bestill tilleggsprodukter som både firma,- og privatkunde. 

3

Avhengig av produkt, leverer vi ferdig installert. 

4

Vår kundeservice er tilgjengelig for å hjelpe deg. 

Trygghetspakke

Eva Tryggere hjem - også for kontor

For mange er det trygghet å vite at ingen har vært på arbeidsplassen din mens man er borte. Med Eva Trygghet Startpakke har du komponenter som oppdager når en dør eller et vindu åpnes, eller det er bevegelse! Et solid alternativ til tradisjonell alarm.

 

Pakken består av:
Eva Hub
Eva Bevegelsessensor
Eva Dør-/vindussensor x 2
Apex Smart Plug x 3
Frient Røykvarslere x 4
Eva Smarthus appen

 

Kr 5199,- eks .mva
Eva Smart Røykvarsling

Eva Smart Røykvarsling

Smart Røykvarsling passer for deg som ønsker et brannvarslingssystem du kan stole på. Frient sine røykvarslere kan seriekobles, og knyttet opp til Eva Hub får du melding om alarm rett på mobilen – selv når du ikke er hjemme!

Pakken består av:
Eva Hub
Apex Smart Plug
Frient Røykvarslere x 2
Eva Smarthus appen

 
 
Kr 2399,- eks.mva
Lett å forstå
Eva Smarthus sine produkter er lette å forstå og enkle å sette opp.
Smart styring fra app
Ta kontroll over arbeidsplassen fra mobilen
Previous slide
Next slide

Smart

Trygg

Enkel

Mer om produktene

Trygghetspakke

Eva Tryggere Hjem - også for arbeidsplasser

Enkel varsling ved innbrudd med Eva Smart Varsling 

Med Eva kan du enkelt sette hjemmet i bortemodus i appen, og alle hjemmets medlemmer vil da bli varslet i app dersom det registreres bevegelse eller en dør åpnes. 

 

For å ta i bruk tjenesten, trenger du en Eva Bevegelsessensor eller en Eva Dør-/vindussensor. For mange holder det lenge med en bevegelsessensor i stua og en dør og vindussensor på hoveddøren, men du kan koble til så mange du ønsker uten at det koster noe mer. 

 

Du får full logg over utløste alarmer og kan se hvilke brukere som har skrudd av og på bortemodus – slik at du har full oversikt.  

Eva Hub:

Fjern bunndekselet på Eva Hub ved å trekke topp- og bunndekselet fra hverandre.


Merk: Ikke vri topp- eller bunndekselet, da dette kan skade Huben!

 

Koble den ene enden av nettverkskabelen til Eva Hub og koble den andre enden til ruter/modem. (RJ45).

 

Koble strømkabelen til Eva Hub.

 

Koble strømforsyning til et strømuttak. Lysdioden for strøm vil så lyse.

 

Plasser bunndekselet på Eva Hub. Sikre at strømkabel og nettverkskabel ligger i kabelkanalene og trykk oversiden og undersiden forsiktig mot hverandre.

 

Under oppstart av Eva Hub vil lysdiodene vise et mønster med blå lys som beveger seg med klokken. Merk: Et mønster med blå lysdioder som beveger seg mot klokken indikerer at programvaren oppgraderes på Eva Hub. Ikke slå av Eva Hub eller koble fra nettverkskabelen i dette tilfellet da dette kan forårsake skade på din Eva Hub.

 

Det tar vanligvis under 2 minutter før Eva Hub er ferdig med oppstarten. De 3 lysdiodene på toppen: «Strøm», «Nettverk» og «Server» vil lyse og indikere at Eva Hub er klar til bruk

 

Eva Apex Smart Plug:

Gå inn på Eva smarthus app og Scan QR-kode som er på innsiden av pluggen.

 

Følg stegene.

 

Sett smartpluggen i stikkontakt.

 

Etter første oppstart, vil smartpluggen indikere at den er i sammenkoblingsmodus ved at LED blinker rødt.

 

Gå i Eva Smarthus app og trykk på » + » og trykk «legge til enhet». Velg Eva Smart plug.

 

Følg stegene videre i Eva Smarthus app. 

 

Velg i Eva smarthus app hvilket modus du ønsker. F.eks «AV-/PÅ-modus», «Termostatmodus» eller «Tidsmodus».

 

Trykk på neste og velg et navn på pluggen samt hvilket rom du ønsker å plassere den i.

 

Eva Dør- /Vindussensor:

Bruk neglen for åpne topplokket.

 

Dra ut den gule plastikklappen som ligger under batteriet. 

 

Grønt lys vil blinke som indikerer oppstart.

 

Gå i Eva Smarthus app og trykk på » + » og trykk «legge til enhet». Velg Eva dør- /vindussensor. 

 

Scan QR-kode i app og følg stegene.  

 

Ta på lokket på og finn ønsket plassering for Eva Dør- /vindussensor.

 

Eva Bevegelsessensor:

Ta vekk lokket for oppheng bak Bevegelsessensoren.

 

Dra ut gul plastikklapp.

 

Bevegelsessensor vil først blinke rødt og blått, deretter bare blått.

 

Gå i Eva Smarthus app og trykk på » + » og trykk «legge til enhet». Velg Eva Bevegelsessensor. 

 

Scan QR-kode i app og følg stegene. 

 

Når du har parret bevegelssensoren og hub sammen, kan du klistre den dobbeltsidige teipen som er vedlagt i boksen på lokket for oppheng.

 

Sett på lokket for oppheng tilbake på baksiden av bevegelsessensoren.

 

Plasser bevegelsessensoren i det rommet du ønsker å oppdage bevegelse.

Eva Smart Røykvarsling

Eva Smart Røykvarsling

Seriekoblede optiske røykvarslere 

Alle boliger i Norge skal ha minimum én fungerende røykvarsler installert i hver etasje, men vår anbefaling er å ha en røykvarsler i hvert soverom og hvert oppholdsrom. 

 

Ved å koble flere røykvarslere til Eva, blir disse automatisk satt opp med trådløs seriekobling. Det betyr at alle røykvarslerne i hjemmet vil utløse alarm dersom en av røykvarslerne oppdager røyk, slik at de som er i hjemmet blir varslet mer effektivt. 

 

Man vil også få et varsel i Eva-appen, slik at du også de som er utenfor hjemmet blir varslet. I tillegg passer Eva på at den trådløse forbindelsen fungerer som den skal, og at alle røykvarslerne har batteri – og varsler der om noe er feil. 

Eva Hub:

Fjern bunndekselet på Eva Hub ved å trekke topp- og bunndekselet fra hverandre.


Merk: Ikke vri topp- eller bunndekselet, da dette kan skade Huben!

 

Koble den ene enden av nettverkskabelen til Eva Hub og koble den andre enden til ruter/modem. (RJ45).

 

Koble strømkabelen til Eva Hub.

 

Koble strømforsyning til et strømuttak. Lysdioden for strøm vil så lyse.

 

Plasser bunndekselet på Eva Hub. Sikre at strømkabel og nettverkskabel ligger i kabelkanalene og trykk oversiden og undersiden forsiktig mot hverandre.

 

Under oppstart av Eva Hub vil lysdiodene vise et mønster med blå lys som beveger seg med klokken. Merk: Et mønster med blå lysdioder som beveger seg mot klokken indikerer at programvaren oppgraderes på Eva Hub. Ikke slå av Eva Hub eller koble fra nettverkskabelen i dette tilfellet da dette kan forårsake skade på din Eva Hub.

 

Det tar vanligvis under 2 minutter før Eva Hub er ferdig med oppstarten. De 3 lysdiodene på toppen: «Strøm», «Nettverk» og «Server» vil lyse og indikere at Eva Hub er klar til bruk.

 

Eva Apex Smart Plug:

Gå inn på Eva smarthus app og Scan QR-kode som er på innsiden av pluggen.

 

Følg stegene.

 

Sett smartpluggen i stikkontakt.

 

Etter første oppstart, vil smartpluggen indikere at den er i sammenkoblingsmodus ved at LED blinker rødt.

 

Gå i Eva Smarthus app og trykk på » + » og trykk «legge til enhet». Velg Eva Smart plug.

 

Følg stegene videre i Eva Smarthus app 

 

Velg i Eva smarthus app hvilket modus du ønsker. F.eks «AV-/PÅ-modus», «Termostatmodus» eller «Tidsmodus».

 

Trykk på neste og velg et navn på pluggen samt hvilket rom du ønsker å plassere den i.

 

Frient Smart Røykvarsler:

Vri lokket bak røykvarselen lett for å åpne baksiden.

 

Dra ut plastikklappen som ligger under batteriet.

 

Røykvarsleren vil blinke rødt.

 

Gå inn i appen og trykk på » +  »  og trykk på «legg til enhet» . 

Velg type enhet «Annen sensor».

 

Følg stegene videre i Eva smarthus app.

Eva Hub
- hjertet i ditt smarthus. Du kobler enkelt å greit Eva hub til nettverket hjemme og installerer Eva Smarthus appen på din mobil. Kun tilgjengelig i pakkeløsning. Selges ikke separat.
Eva vannsensor
- oppdager tilstedeværelse av vann der vann ikke burde være.
Eva bevegelsessensor
- skrur automatisk på lysene dine eller andre automasjoner, etter bevegelse.
Eva dør-/vindussensor
- sørger for at du til enhver tid har kontroll på hjemmet ditt.
Previous slide
Next slide

FAQ

Eva Hub

Hva er en Hub?

En Hub er hjernen i smarthjemmet. Med Eva Hub kan du styre enheter i hjemmet ditt via Eva Smarthus appen.

 

Hvordan kobler jeg opp Eva Hub?

Sett inn den medfølgende nettverkskabelen inn Huben og koble den til ditt nettverk/din router. Så kobler du til strømadapteren og setter inn stikkontakten. 

Hva betyr de forskjellige LED-lampene?

1: Blått lys viser til at enheten har stabil strømforsyning.

2: Blått lys viser til aktiv nettverkstilkobling.

3: Blått lys viser til kontakt med skyløsningen. 

4: Blått blinkende lys viser til aktiv Zigbee-trafikk mellom Eva Hub og enheter i hjemmet. (Blinker når man styrer en enhet). 

Hva betyr de forskjellige LED-lampene?

1: Slukket lys viser til at enheten ikke får strøm. Sjekk at stikkontakten sitter ordentlig i støpselet og i Eva Hub. 

2: Slukket lys viser til at enheten ikke har nettverkstilkobling.

3: Slukket lys viser til at enheten ikke har kontakt med skyløsningen. (Kontakt support)

4: Ingen blinking ved styring av enheter viser til at Zigbee modulen er defekt? 

Hva gjør jeg hvis Eva Huben ikke vil la seg registrere i Eva Smarthus app?

Ta kontakt med support på mail hei@evasmart.no

 

Hva skjer hvis Eva Hub mister internettilkoblingen?

Eva Hub og utstyr vil fortsatt kommunisere lokalt, men styring av enheter via Eva Smarthus app vil ikke fungere.

For å finne feilen kan du gjøre følgende:

Sjekk om du har internett på andre enheter i hjemmet ditt. Hvis du har det bør du sette nettverkskabelen som går fra Eva Huben i en annen port på routeren din. Hvis dette ikke løser problemet bør du bytte nettverkskabelen.

NB! Kalenderstyring via app vil ikke fungere når Hub er uten internettilkobling.

 

Hva gjør jeg hvis Eva Hub er strømløs?

Sjekk at strømadapteren sitter godt i både stikkontakt og Eva Hub. Prøv en annen stikkontakt. Hvis dette ikke løser problemet må du ta kontakt med oss for å få en ny strømkabel.

 

Hvordan oppgraderer jeg software på Eva Hub?

Software vil bli oppgradert automatisk under oppstart dersom en ny software-versjon er tilgjengelig. Under softwareoppgradering vil led-lysene på hub flytte seg i en sirkel mot klokken for å indikere at en oppgradering pågår.

 

Hva brukes knappen på toppen av Eva Hub til?

Knappen kan brukes til å pare inn enheter uten bruk av app. Hold knappen inne i mer enn 5 sekunder for å sette hub i innparingsmodus. Når power-lampen blinker, betyr det at hub er klar for å pares med andre enheter. Du kan nå sette enheten i innparingsmodus. 

 

Hva brukes knappen på undersiden av Eva Hub til?

– Hold inne mellom 5 og 10 sekunder for å restarte Zigbee nettverket.

– Hold inne mellom 10 og 15 sekunder for å restarte hub.

– Hold inne i mer enn 15 sekunder for å slå av hub.

 

Kan jeg benytte andre apper for styring av Eva Hub?

Nei, Eva Hub kan bare brukes med Eva Smarthus app for iOS eller Android.

Eva Smarthus app

Hva gjør jeg hvis jeg får ikke logget inn i appen? 

Benytt «Glemt Passord» i appen og følg instruksene du får på e-post. 

 

Hva gjør jeg hvis jeg får feilmelding når jeg skanner QR-koden på Huben? 

Ta kontakt med support på mail support@evasmart.no 

 

Enheten vil ikke pares inn. Hva gjør jeg? 

Hvis LED-lyset helt til venstre på huben blinker blått er huben satt i paringsmodus. Ta frem brukerveiledningen til enheten du prøver å pare inn og følg instruksene stegvis. 

 

Hva gjør jeg hvis appen gir meg en feilmelding som sier at huben er offline? 

Sjekk om LED-lys nr 2 fra venstre lyser. Hvis denne ikke lyser har ikke huben internettilgang via nettverkskabelen. Sjekk at kabelen sitter godt i både hub og router. Bytt nettverkskabel hvis problemet vedvarer. 

 

Hva er stemninger og hva brukes de til? 

Stemninger er egendefinerte scenarioer som lar deg aktivere styre flere enheter i hjemmet med ønskede innstillinger. Stemningen vil dukke opp som en knapp i appen. 

For eksempel. Hvis en bruker ønsker å slå av alle lys når ingen er hjemme kan brukeren lage en stemning som heter «Borte» og konfigurere stemningen til å slå av alle lysene i hjemmet når brukeren trykker på stemningen i appen. 

 

Hvordan fungerer «Hva skjer hjemme»? 

Dette er en hendelseslogg som gir deg informasjon om hendelser i hjemmet. Hendelser innebærer for eksempel. Enheter som har mistet kontakt med hub, aktivering av stemninger, endring av tilstand på dørlås, lavt batteri, bevegelse og lignende. 

 

Hvordan bruker man kalenderen i et smarthus? 

Kalenderen kan du bruke til å aktivere forhåndsdefinerte stemninger på gitte tidspunkter. Stemningene kan da settes opp til å gjenta seg daglig gjennom hele uken hvis du ønsker at ditt smarthus skal ha faste tidspunkter eller dager å forholde seg til. 

Eksempel: Du kan lage en stemning som slår av alle lysene i huset ditt og bruke kalenderfunksjonen til å aktivere denne hver kveld kl 23:00 slik at ingen lys står på om natten. 

 

Hvordan invitere jeg nye brukere til boligen? 

For Android:  

Trykk på menyknappen øverst til venstre og trykk på «Brukere». Trykk på «+» og velg «legg til bruker» . Så oppgir du e-postadressen til brukeren du ønsker å invitere. 

For iOS: 

Trykk på “administrasjon” nederst til venstre. Trykk på «endre», «legg til bruker» og velg «legg til tilgang» før du oppgir e-post adressen til brukeren du ønsker å invitere. 

 

Hvordan overfører jeg hjemmet til en annen bruker? 

For Android: 

Trykk på menyknappen øverst til venstre og trykk på «Brukere». Trykk på «+» og velg «Overfør bolig» før du oppgir du e-postadressen til brukeren du ønsker å overføre boligen til. 

For iOS: 

Trykk på “administrasjon” nederst til venstre. Trykk på «endre», «legg til bruker» og velg «Overfør bolig» før du oppgir e-post adressen til brukeren du ønsker å overføre boligen til. 

 

Hvordan administrerer jeg varslinger? 

For iOS

For å administrere varslinger må du gå inn på «Administrasjon» nederst til høyre på dashboard og trykke på «Varslingsinnstillinger». Her kan du trykke på enheten du ønsker å administrere varslingsinnstillingene for å aktivere varslinger. Her kan du velge om du vil motta varslinger på sms, push eller begge deler. 

 

For Android

For å administrere varslinger må du gå inn på «Menyknappen» øverst til venstre på dashboard og trykke på «Administrer varslinger». Her kan du trykke på enheten du ønsker å administrere varslingsinnstillingene for å aktivere varslinger. Her kan du velge om du vil motta varslinger på sms, push eller begge deler. 

 

Hvor kan jeg finne informasjon om enhetene mine? 

For iOS: 

Trykk på «administrasjon» nederst til høyre på dashboard og trykk på «Enhetsliste». Her får du opp en liste over dine enheter, som du kan trykke på for å få mer informasjon om enheten. 

For Android: 

Trykk på menyknappen øverst til venstre på dashboard og trykk på «Enhetsstatus».Her får du opp en liste over dine enheter, som du kan trykke på for å få mer informasjon om enheten. 

 

Jeg har flere boliger. Hvordan kan jeg bytte bolig i appen? 

For iOS: 

Trykk på «Hus-ikonet» øverst til venstre i dashboard for å få opp en liste over dine hjem. Trykk så på hjemmet for å åpne det. 

For Android: 

Trykk på menyknappen øverst til venstre på dashboard og trykk på «Mine boliger» for å få opp en liste over dine hjem. Trykk så på hjemmet for å åpne det. 

Hvordan låser jeg opp dørlåsen via appen? 

Trykk på hengelås-ikonet og tast inn koden din for å låse opp. For å låse holder det å trykke på hengelås-ikonet. 

 

Hvordan legger jeg til tilganger? 

Trykk på pilen ved siden av hengelås-ikonet og trykk på «Alle tilganger». Trykk på + for å legge til flere tilganger. Velg mellom Brikke, kode eller engangskode og følg instruksene i appen. 

 

Hvordan endrer jeg koden min? 

Trykk på pilen ved siden av hengelås-ikonet og trykk på «Alle tilganger». Trykk deretter på tilgangen du ønsker å endre kode på. Trykk så på «Tilgang med kode» og tast inn ny kode før du lagrer endringene. 

 

Hvordan kan jeg endre dørlåsinnstillinger? 

Trykk på pilen ved siden av hengelås-ikonet og trykk på «dørlåsinnstillinger». Under dørlåsinnstillinger kan du endre navn på dørlåsen, rom, språk, volum og skru av/på autolås. 

 

Hva viser alle hendelser? 

Alle hendelser er din logg for dørlåsen. Her vil du se klokkeslett for når dørlåsen er låst/låst opp, hvem som har låst/låst opp og eventuelle feilmeldinger fra dørlåsen. 

 

Hva gjør jeg hvis døren har mistet kontakt i appen og lar seg ikke styre. 

1: Hvis døren ikke responderer kan du prøve nye batterier. 

2: Hvis dette ikke hjelper og alle de andre enhetene i hjemmet fungerer må du slette dørlåsen og pare den inn på nytt. 

 

Hva gjør jeg hvis appen prøver å låse opp døren, men døren går i vranglås eller sliter med å låse opp/igjen?

Ta kontakt med Yale Doorman support/ Idlock 

Eva Dør-/vindussensor

Hva brukes Eva Dør- /vindussensor til?

Med Eva Dør-/vindussensor kan du få varsel når et vindu eller en dør åpnes, og du har kontroll på hva som skjer med hjemmet ditt både når du er hjemme og borte.

Sensoren er plasseringsvennlig ved at den er en av de minste i sitt slag og festes med medfølgende dobbelsidig tape

 

Slik parer du Eva Dør- /vindussensor med Eva Hub:

  1. Åpne toppdekselet med dør-/vindussensoren med fingerneglen og press på det innfelte området.
  2. Skru ut batterilokket og sett inn batteriet som vist på bildet og skru på batterilokket igjen.

Merk: Pass på at du setter inn batteriet riktig vei og at du bruker nye batterier av riktig type. 

  1. LED-lys vil blinke grønt når dør-/vindussensoren starter opp.
  2. Etter oppstarten vil LED repetere 3 grønne blink med et kort opphold for å indikere at enheten er satt i parringsmodus.
  3. Følg instruksjonene i Smarthus-appen for å legge til nytt utstyr.
  4. Sett på toppdekselet ved å klikke det tilbake på plass. 

 

Hvordan får jeg varslinger?  

  1. Gå til romoversikt i Eva smarthus appen og velg det rommet Dør- /vindussensor er plassert i.
  2. Trykk på «Eva dør- /vindussensor» og videre varslingsinnstillinger
  3. Velg i listen som kommer opp om hvilke hendelser du ønsker å bli varslet om

 

Hvordan tilbakestiller jeg Eva Dør- /vindussensor til fabrikkmodus gjennom Eva Smarthus appen?

  1. Åpne rommet der måleravleseren er plassert.
  2. Klikk på enheten og velg enhetsinnstillinger.
  3. Klikk på ‘rediger’ og deretter på ‘slett enhet’.

 

Hvordan tilbakestiller jeg Eva Dør- /vindussensor til fabrikkmodus ved hjelp av knappen?

Hold knappen inne i 15 sekunder. Etter at du slipper knappen skal LED indikere paringsmodus med 3 repeterende blå blink hvert sekund.

 

Merk: Dersom du setter enheten tilbake til fabrikkinnstilling vil enheten fjernes fra Zigbee-huben men ikke nødvendigvis fra appen. Slett i så fall enheten manuelt i appen.

 

Hva betyr LED-lampen?

3 korte blink hvert sekund = Paringsmodus.

1 kort blink = Sensoren er åpnet
2 korte blink = Sensoren er lukket
3 blink = Bekreftelse på at LED-lys er aktivert/deaktivert

Eva Bevegelsessensor

Hva brukes Eva Bevegelsessensor til?

Med Eva Bevegelsessensor kan du skru automatisk på lysene dine eller andre automasjoner, ved bevegelse. Den er i tillegg utstyrt med justerbar sensitivitet for å tilpasse hvor stor bevegelse den skal gi utslag på. Eva Bevegelsessensor har også innebygd temperaturmåler.

 

Slik parer du Eva Bevegelsessensor med Eva Hub:

  1. Skru opp skruen på baksiden og trekk ut den gule batteribeskyttelsen for å koble til batteriet.

Merk: Lysdioden begynner å blinke brått og rødt som en indikasjon på oppstartmodus.
Enheten er i parringsmodus når dioden blinker 3 korte blå blink hvert sekund.

  1. Følg instruksjonene i Smarthjem-appen for å legge til nytt utstyr. Hvis bevegelsessensoren ikke er i parringmodus (Dioden blinker tre korte blå blink hvert sekund), trykk og hold inne funksjonsknappen i 15 sekunder for å starte parringsmodus
  2. Vær oppmerksom på at den samme dioden også indikerer bevegelse ved rødt blink).

  3. Sett din Hub/smarthusgateway i parringsmodus og vent til parringen er fullført. Dersom smarthusappen din har støtte for QR-kode kan denne brukes som et alternativ


Hvordan lager jeg lysstyring ved bruk av Eva Bevegelsessensor?

Etter å ha parret Eva bevegelsessensor med Eva hub kan du lage en automasjon for å styre lysstyringen. Dette gjør du ved:

  1. Gå inn på automatisering i Eva smarthus appen og trykk på +

  2. Velge hva du ønsker skal skje. F.eks lys på/av ved bevegelse i rommet,
    trykk på «Skru enhet av/på»

  3. Trykk deretter på «Når skal det skje?», «mennesker i rom», «velg rom», videre velger du hvordan det skal skje.

 

Hvordan får jeg varslinger ved bevegelse?

 Hvis du ønsker varsling når det blir registrert bevegelse i rommet gjør du følgende:

  1. Gå til romoversikt i Eva smarthus appen og velg det rommet bevegelsessensoren er plassert i.

  2. Trykk på bevegelsessensoren din og videre varslingsinnstillinger

  3. Velg i listen som kommer opp om hvilke hendelser du ønsker å bli varslet om

 

Hvordan tilbakestiller jeg Eva Bevegelsessensor til fabrikkmodus gjennom Eva Smarthus appen?

  1. Åpne rommet der måleravleseren er plassert.

  2. Klikk på enheten og velg enhetsinnstillinger.

  3. Klikk på ‘rediger’ og deretter på ‘slett enhet’.

 

Hvordan tilbakestiller jeg Eva Bevegelsessensor til fabrikkmodus ved hjelp av knappen?

Hold knappen inne i 15 sekunder. Etter at du slipper knappen skal LED indikere paringsmodus med 3 repeterende blå blink hvert sekund.

 

Merk: Dersom du setter enheten tilbake til fabrikkinnstilling vil enheten fjernes fra Zigbee-huben men ikke nødvendigvis fra appen. Slett i så fall enheten manuelt i appen.

 

Hva betyr LED-lampen?

Blå:

1 blink = Data mottatt fra strømmåler.

3 korte blink hvert sekund = Paringsmodus.

1 sekund vekslende På/Av = Zigbee Identifisering.

10 blink = Forlat nettverk: Måleravleseren er fjernet fra Zigbee-nettverket. Mønsteret vil så endres til mønsteret for paringsmodus.

 

Rød:

Blinker vekslende På/Av = Mistet kontakt med Zigbee-nettverket.

Eva Vannsensor

Hva brukes Eva Vannsensor til?

Med Eva Vannsensor oppdager du tilstedeværelse av vann der det ikke burde være. Den måler og skiller mellom fuktighet og lekkasje. Eva Vannsensor signaliserer med lyd, og varsel i Eva Smarthus-appen. Plasser enkelt og greit sensoren på strategiske steder. 

 

Slik parer du Eva Vannsensor med Eva Hub:

  1. Fjern toppdekselet og skru ut skruen på batterilokket på innsiden av vannsensoren for å få tilgang til batterirommet og sett inn CR2450-batteriene som følger produktet.

Merk: Lysdioden begynner å blinke brått og rødt som en indikasjon på oppstartmodus.
Enheten er i parringsmodus når dioden blinker 3 korte blå blink hvert sekund.

  1. Følg instruksjonene i Smarthus-appen for å legge til nytt utstyr.

  2. Skru fast batterilokket og lukk toppdekslet på vannsensoren ved å klikke det på plass igjen.

  3. Sett din Hub i paringsmodus via Eva Smarthus-appen, velg «Eva Vannsensor» og vent på at paringen gjennomføres. Du kan også skanne QR-koden på din enhet via Eva Smarthus-appen for å pare vannsensoren med din Hub.

 

Hva skjer hvis vann eller fukt blir oppdaget?

Hvis Eva vannsensor oppdager vann vil sensoren blinke blått og varsle med lyd. Hvis sensoren oppdager fukt vil det blinke 2 blink per 30 sekund. Du får varsel for dette i Eva smarthus appen.

 

Hvordan får jeg varslinger?

 Hvis du ønsker varsling når det blir registrert vann, fukt, eller hvis enheten er offline:

  1. Gå til romoversikt i Eva smarthus appen og velg det rommet vannsensoren er plassert i.
  2. Trykk på vannsensoren din og videre varslingsinnstillinger.
  3. Velg i listen som kommer opp om hvilke hendelser du ønsker å bli varslet om.

 

Hvordan tilbakestiller jeg Eva Vannsensor til fabrikkmodus gjennom Eva Smarthus appen?

  1. Åpne rommet der måleravleseren er plassert.

  2. Klikk på enheten og velg enhetsinnstillinger.

  3. Klikk på ‘rediger’ og deretter på ‘slett enhet’.

 

Hvordan tilbakestiller jeg Eva Vannsensor til fabrikkmodus ved hjelp av knappen?

Hold knappen inne i 15 sekunder. Etter at du slipper knappen skal LED indikere paringsmodus med 3 repeterende blå blink hvert sekund.

 

Merk: Dersom du setter enheten tilbake til fabrikkinnstilling vil enheten fjernes fra Zigbee-huben men ikke nødvendigvis fra appen. Slett i så fall enheten manuelt i appen.

 

Hva betyr LED-lampen?

Blå:

3 korte blink hvert sekund = Paringsmodus.

1 sekund vekslende På/Av = Zigbee Identifisering.

10 blink = Forlat nettverk: Måleravleseren er fjernet fra Zigbee-nettverket. Mønsteret vil så endres til mønsteret for paringsmodus.

 

Rød:

Blinker vekslende På/Av = Mistet kontakt med Zigbee-nettverket.

 

Blå og Rød:

Blinker vekslene = Oppstart

Eva Apex Smart Plug

Slik parer du Eva Apex Smart Plug med Eva Hub:

  1. Sett Eva Hub i paringsmodus gjennom Eva Smarthus appen ved å klikke på «Rediger» og velge «Legg til enhet».
  2. Skann QR-koden på smartpluggen.
  3. Første gang smartpluggen strømsettes vil den gå automatisk i paringsmodus. Hvis du ikke ser rød gjentagende blinking kan du holde knappen inne i 12 sekunder for å sette den i paringsmodus.
  4. Etter kort tid vil du se i appen at huben og pluggen finner hverandre, følg videre instruksjoner der for å sette innstillingene.

Hva brukes Eva Apex Smart Plug til?

Med en smartplugg kan du styre enheter som er koblet fysisk i den via appen. Du kan feks. styre lamper, varmeovner, kaffetraktere, vaskemaskin og mobilladere. I Eva Smarthus appen kan du da slå av eller på enhetene, også når du ikke er hjemme, og du kan automatisere de ved hjelp av stemninger og kalender. 

Ved hjelp av modusinnstillingen på smartpluggen kan du sette pluggen til å alltid skru seg av etter en viss tid (for eksempel for å sikre at kaffetrakteren eller mobilladeren skrur seg av), eller du kan smartifisere en gammel panelovn ved å plugge den gjennom smartpluggen og ha en temperatursensor i samme rom. Eva Smarthus kommer snart med flere typer sensorer som også vil ha temperaturføler og dermed kan brukes sammen med smartpluggen som termostatstyrer for en usmart varmekilde.

 

Hvordan endrer jeg modus for Eva Apex Smart Plug?

I appen, gå inn på rommet smartpluggen ligger i og velg Rediger. Klikk på smartpluggen og feltet «modus». Her kan du velge mellom På / Av-modus, Varmekontrollmodus eller Timer-modus. 

 

Hvordan tilbakestiller jeg Eva Apex Smart Plug til fabrikkmodus gjennom Eva Smarthus appen?

  1. Åpne rommet der smartpluggen er plassert.
  2. Klikk på enheten og velg enhetsinnstillinger.
  3. Klikk på ‘rediger’ og deretter på ‘slett enhet’.

 

Hvordan tilbakestiller jeg Smart Plug til fabrikkmodus via knappen?

Hold knappen inne i 12 sekunder. Etter at du slipper knappen, skal LED indikere tilbakestilling av enheten med 3 x rød blink (100 ms), lyser av (1000 ms).

Hva gjør knappen?

  1. Fabrikkinnstilling og paringsmodus: Hold i 12 sek. Smartpluggen blir tilbakestilt til fabrikkstandard før den går inn i paringsmodus.
  2. På / av: Trykk på knappen en gang.

 

Hvordan kontrollere Eva Apex Smart Plug gjennom Eva Smarthus appen og med en fjernkontroll (light-/touchlinking)?

Eva Smart Plugg kan kobles til en Zigbee fjernkontroll vha light-/touchlinking. For å åpne den for lighlinking, hold knappen inne i 5 sekunder. Følg brukerveiledning for fjernkontrollen for å koble den mot smartpluggen.

Hvis du ønsker å styre smartpluggen fra appen og fra en fjernkontroll må begge først pares mot Eva Hub.

  1. Par Eva Smart Plugg med Eva Hub
  2. Par fjernkontroll med Eva Hub
  3. Sett opp lightlinking ved å holde knappen på smartpluggen inne i 5 sekunder, og følg brukerveiledning for fjernkontrollen.

Hvordan fjerner jeg light-/touchlink-kobling fra smartpluggen?

Ved å holde knappen inne i 6 sekunder vil du fjerne eksisterende light-/touchlink-koblinger fra smartpluggen. OBS; pass på å ikke holde knappen inne så lenge som 10 sekunder, da kan den bli resatt slik at du også mister koblingen med Eva Hub.

 

Hva betyr LED-lampene? 

Rød Led: Alarm
Blå LED: Relè

 

Røde LED
Frakoblet (mistet kontakt med Eva Hub): Blink (1 sekund)
Ingen nettverk (ikke sammenkoblet): Blink (2 sekunder)
Paringsmodus: 3 x blink (100 ms), lyser av (1 sekund)
Nettverksetablering: Blink (0,5 sekund)
Nettverk etablert: 5 blink (0,5 sekund)
Overbelastning: På
Overoppheting: blink (0,2 sekund)

 

Blå LED
Relé tilkoblet: På
Relé frakoblet: Av
Identifiser: Blink (1 sekund)
Timer: Blink (0,25 sekund)

Vilkår for bestilling av Eva Smarthus produkter

Tips og triks om Eva Smarthus app

Legg til flere brukere i Eva Smarthus App

Legg til nye brukere

1. Trykk på administrasjon nederst i høyere hjørne. 

2. Trykk på brukere

3. Deretter trykker du på + tegnet i høyre hjørne. 

4. Velg legg til tilgang 

5. Fyll ut epost adresse og gi en rolle. 

6. Trykk på legg til 

 

Når du oppgir epostadresse sendes en bekreftelsesmail til ny bruker. Du blir bedt om å bekrefte og opprette bruker. Du kan velge å gi ny bruker to tilgangs grader. Admin og bruker. Admin brukere kan gjøre endringer på hjemmet mens brukere kan bare styre. 

 

Dersom kunden har opprettet bruker, må mailen bare bekreftes. 

Hvordan lage en stemning i app

Lage stemning i appen

1. Trykk på + tegnet øverst i høyere hjørne. 

2. Velg «legg til stemning» 

3. Velg navn, stemningsikon, deretter hva hvilken enhet skal gjøre. På lamper kan du velge farge, lysstyrke eller om enheten skal skru seg av eller på når stemningen aktiveres. 

4. Trykk på lagre. Stemningen dukker opp under «stemninger for boligen».  

Du kan opprette en stemning for å kunne kontrollere flere enheter samtidig. Stemninger setter for eksempel lys og varme til en bestemt verdi. Stemninger kan opprettes for hele boligen eller for enkelte rom. Eksempel for stemninger kan være morgen, på jobb og natt.

 

En Stemning kan for eksempel være:

  • Kinokveld: dimmer lyset til 30% og skrur av alt lys som reflekteres i TV’n
  • Komforttemperatur 1 etasje: setter alle varmekilder til 22 grader.
  • Sparetemperatur: Setter alle varmekilder til 16 grader.
  • God natt: skrur av alt lys i huset bortsett fra lyset i gangen som settes til 20% og ett lys på badet.
  •  

Man kan definere så mange stemninger man ønsker og de kan gå på tvers av alle rom i huset.

Stemningene aktiviseres enten via Eva-appen, via en fysisk scenariobryter eller ved automatiseringer som settes opp i appen. 

Stemninger kan være begrenset til et rom, eller på tvers av rom.

Hvordan lage en automasjon i app

Lage automasjon:

Gå inn i Eva smarthus appen og velg «Automatisering» i bunn av skjermen og trykk på «+» øverst til høyre på skjermen.

 

Gjør følgende valg:

Hva skal skje?: «Aktiver stemning».

 

Velg stemning «lys på» (OBS hvis du har enheter i flere rom må du scrolle ned til riktig rom, «Demorom» i dette eksempelet).

 

Når skal det skje?: «Mennesker i rom».

 

Velg rett rom («Demorom» i dette eksempelet).

 

Hvordan skal det skje?: Velg «ved tilstedeværelse i rommet».

 

Klikk «Lagre».

 

Siden det bare skal skje mellom 06:00 og midnatt, klikk «legg til en betingelse».

 

Når skal det skje?: Velg «tidsrom».

 

Sett «Start» til 06:00.

 

Sett «Slutt» til 23.30.

 

Velg hvilke ukedager du vil at automatiseringen skal være. Valgte ukedager blir grønne. I dette eksempelet er alle ukedager valgt.

 

Klikk «Lukk».

 

Klikk «Lagre».

 

Da er automatiseringen laget som skrur på lyset ved bevegelse.

 

For at lyset skal skru seg av etter 2 minutter uten bevegelse, må det også lages en automatisering for dette:

Hva skal skje?: «Aktiver stemning».

 

Velg stemning «lys av» (OBS hvis du har enheter i flere rom må du scrolle ned til riktig rom («Demorom» i dette eksempelet).

 

Når skal det skje?: «Mennesker i rom».

 

Velg rett rom («Demorom» i dette eksempelet).

 

Hvordan skal det skje?: Velg «ved tomt rom».

 

Klikk «Lagre».

 

Siden det bare skal skje mellom 06:00 og midnatt, klikk «legg til en betingelse».

 

Når skal det skje: Velg «tidsrom».

 

Sett «Start» til 06:00.

 

Sett «Slutt» til 23.30.

 

Velg hvilke ukedager du vil at automatiseringen skal være. Valgte ukedager blir grønne. I dette eksempelet er alle ukedager valgt.

 

Klikk «Lukk».

For mer informasjon, tips og triks

hei@evasmart.no eller +47 920 38 000 – tast 3 og så 2 for support  + direkte link til selvhjelp her : https://hjelp.evasmart.no/hc/no

Kontakt oss

Forespørsel på fastprisavtale

Forespørsel - fastprisavtale

Navn på kontaktperson
Oppgis i kWh
Telemark Kraft kan maksimalt sikre 90 % av ditt totale strøm forbruk. Resten vil bli avregnet i spotpris for området du holder til. Oppgis i kWh
Denne finner du på en tidligere faktura. Har du flere, så legg dem inn separert med komma.
Prisområde
Er du usikker på hvilket prisområde bedriften hører til, så må du sjekke dette med ditt nettselskap.
Avtalevarighet
Kontrakten du får tilsendt må signeres før oppgitt frist. Fastprisavtalen regnes ikke som inngått fra Telemark Kraft sin side før kontrakten tilsendt fra kundesenteret er signert.