Vilkår for alle produkter og tjenester

Oppdatert 01.07.2024

BETINGELSER TILKNYTTET KJØP OG LEVERING AV FUJITSU-PRODUKTER

Ved bestilling vil følgende betingelser være gjeldende mellom: (1) Telemark Kraft AS, org.nr. 925315044 («Selger»); og (2) Navn: Bestiller («Kjøper»). (3) Ekstern partner står for installasjon og levering, heretter kalt «Leverandør».

1 SALGSGJENSTAND OG KJØPESUM

Partene er enige om at Kjøper skal kjøpe følgende produkt («Produktet») fra Selger: Fujitsu Norgespumpa 6.4 inkl. installasjon, Fujitsu Norgespumpa 5.9 inkl. installasjon og/eller Fujitsu Extreme Gulv 5.5 inkl. Installasjon. Prisen Kjøper skal betale for Produktet er oppgitt ved salgstidspunktet og inkluderer frakt og montering under oppgitte forutsetninger. Montering er kun inkludert ved bestilling av Fujitsu varmepumper. Alle priser er oppgitt inkl. mva. Produktet selges og monteres i hele Norge (eks. Svalbard/Jan Mayen).

2 KRAV OM STRØMAVTALE

Ved betaling av hele beløpet er det ikke krav til strømavtale hos Selger. Det er en forutsetning for å kunne kjøpe Produktet fra Selger med nedbetaling at Kjøper har en eksisterende strømavtale hos Selger. Denne kan også opprettes ved kjøp og må være aktiv gjennom hele nedbetalingsperioden dersom Kjøper velger dette alternativet. Dersom strømavtalen avsluttes i nedbetalingsperioden, vil det resterende beløpet for Fujitsu-produktet/produktene faktureres i sin helhet.

3 KREDITTSJEKK

Selger forbeholder seg retten til å gjennomføre kredittsjekk av Kjøper ved bestilling. Selger forbeholder seg også rett til å kansellere ordren med bakgrunn i kredittsjekk.

3 INSTALLERING

Montering og installering av Fujitsu varmepumpe inngår i prisen som er avtalt under punkt 1, og utføres av («Leverandøren»), på vegne av Selger. Hva som er inkludert og ikke inkludert i den avtalte installeringen er spesifisert i avtalens Bilag 2. Elektrisk installasjon inngår ikke i standard installasjon og kunden må selv bestille elektriker. Kunden må sørge for å ha jordet strømtilførsel til nettledningen på utedelen innenfor 2 m fra strøm tilkoblingspunkt.

4 LEVERING

4.1 Leveringssted

Produktet skal anses levert når Leverandøren har utført installasjonen av Produktet hos Kjøper og Leverandøren har bekreftet at igangkjøring og kontroll av installasjonen er gjennomført. Produktet anses levert når Kjøper mottar Produktet.

4.2 Leveringstid

Tidspunkt for levering og installering avtales separat mellom Kjøper og Leverandøren. Dersom levering ikke lar seg gjennomføre til avtalt tid som følge av forhold på Kjøpers side, utskytes leveringstiden, og ny tid for levering må avtales mellom Kjøper og Leverandøren. Begge parter plikter i så fall å bidra til at levering kan gjennomføres så snart som mulig.

5 BETALING AV KJØPESUMMEN

Kjøpesummen kan betales avdragsvis over 48 måneder for bestilling av Fujitsu varmepumpe, hvorav den totale kjøpesummen av salgsgjenstanden er fordelt per måned. Kjøper kan også velge å betale hele summen ved kjøp eller betale ut resterende sum underveis i nedbetalingen. Dersom Kjøper avslutter sin strømavtale hos Selger, skal resterende del av Kjøpesummen og ubetalte fakturaer faktureres umiddelbart ved strømavtalens avslutning. Forsinkelsesrente påløper ved forsinket betaling i henhold til forsinkelsesrenteloven.

6 ØVRIGE VILKÅR

De øvrige vilkår som gjelder for kjøpet av Produktet fremgår av Selgers alminnelige salgs- og leveringsvilkår inntatt som denne avtalens Bilag 1.

7 BILAG

Bilag 1: Selgers alminnelige salgs- og leveringsvilkår Bilag 2: Leverandørens vilkår for montering og installering Bilag 3: Angrerettskjema 2 av 8 Bilag 1: Selgers alminnelig salgs- og leveringsvilkår

BILAG 1

1 AVTALEN

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, kjøpekontrakten, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2 DEFINISJONER

Begrep som er definert i kjøpekontrakten mellom Selger og Kjøper skal ha samme betydning når de brukes i disse alminnelige vilkårene.

3 RISIKOENS OVERGANG

Fra levering skjer har Kjøper risikoen for enhver skade som Produktet måtte bli påført eller utsatt for. Kjøpers plikt til å betale Kjøpesummen faller ikke bort ved at produktet etter risikoens overgang går tapt, skades eller minskes som følge av hendelser som ikke beror på Selger eller Leverandøren. Unnlater Kjøper å overta Produktet selv om leveringstidspunktet er kommet, har Kjøper risikoen for tap eller skade som følge av egenskaper ved Produktet selv.

4 PRODUKTETS EGENSKAPER

Produktet skal være i samsvar med de krav til art, kvalitet og andre egenskaper som fremkommer av denne avtalen og passe for de formål som Produktene normalt brukes til. Med mindre det fremgår noe annet av denne avtalen, er Selger ikke kjent med at Produktet skal passe for et bestemt formål for Kjøper.

5 AVBESTILLING

Avbestilling i forbrukerkjøp kan kun skje før levering og mot erstatning for Selgers fulle økonomiske tap. Retur etter levering fritar ikke Kjøper fra å betale kjøpesummen.

6 ANGRERETT

Dersom avtalen om kjøp av Produktet er inngått ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted og Kjøper er en forbruker, gjelder bestemmelsene i “Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg mv.” I tillegg gjelder angrerett etter finansavtalelovens § 51b der Produktet er solgt på kreditt. Kjøper kan da gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at Selger har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven. Kunden må gi Leverandøren melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom Selger, enten selv eller via Leverandøren, ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger Selger, enten selv eller via Leverandøren, for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen Kjøper mottok opplysningene. Dersom Produktet er levert og montering er påbegynt på tidspunktet Kjøper velger å benytte seg av angreretten, er Kjøper forpliktet til å betale en forholdsmessig andel av den avtalte prisen for montering av Produktet.

7 KONTRAKTSBRUDD FRA SELGERS SIDE

Dersom Produktet ikke blir levert eller blir levert for sent, og dette ikke skyldes Kjøper eller forhold på hans side, kan Kjøper gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Alle krav skal rettes til Leverandøren. Det samme gjelder dersom det foreligger mangler ved Produktet etter bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven. Feil ved det leverte produkt som oppstår som følge av Kjøpers manglende vedlikehold eller som på annen måte skyldes Kjøpers forhold, er ikke Selgers ansvar. Kjøper kan ikke kreve erstatning etter forbrukerkjøpsloven for tap som følge av personskade eller for tap i Kjøpers næringsvirksomhet. Forandring av fabrikasjonsmodell mellom kontraktsinngåelsen og avtalt leveringstid gir ikke Kjøper krav mot Selger på endret levering.

8 KJØPERS KONTRAKTSBRUDD

Dersom Kjøper ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen kan Selger kreve oppfyllelse, erstatning, heving og/eller erstatning etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Selger kan utøve hevingsrett selv om produktet allerede er overtatt av Kjøper. Ettersom Produktet er solgt på kreditt kan Selger, enten selv eller via Leverandøren, ved vesentlig mislighold av 3 av 8 Kjøpers betalingsplikt kreve Produktet tilbakelevert og økonomisk oppgjør etter bestemmelsene i finansavtaleloven.

9 REKLAMASJONER

Selger mottar og behandler reklamasjoner. Leverandøren skal videre utføre nødvendige reparasjoner, foreta omlevering og/eller dekke de tap som kunden har krav på etter denne avtalen som følge av at et Produkt er mangelfullt. Dersom Kjøper vil gjøre gjeldende en mangel må han innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen gi Leverandøren melding hvor mangelen påberopes og hvor det angis hva feilen består i eller hvordan denne viser seg. Reklamasjon må skje senest 2 år etter den dag Kjøper overtok produktet. Er produktet eller deler av produktet ved vanlig bruk og vedlikehold ment å vare vesentlig lenger og gjelder et forbrukerkjøp, er fristen likevel 5 år for så vidt gjelder slike produkter/deler. Dersom Leverandøren er konkurs eller har avsluttet sin virksomhet på annen måte, skal reklamasjoner og henvendelser angående reklamasjoner rettes direkte til leverandørens overordnede avtalepart.

10 SALGSPANT

Kjøper er gitt kreditt for Kjøpesummen og Selger har derfor salgspant i det leverte Produktet til sikkerhet for betaling av Kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven og saksomkostninger som den forsinkede betaling medfører. Salgspantet frafalles først når Kjøpesummen, med nevnte tillegg, i sin helhet er betalt. Kjøper er ikke berettiget til videresalg av Produktet før den samlede Kjøpesummen, med tillegg av renter og omkostninger, i sin helhet er betalt. Kjøper er forøvrig forpliktet til å besørge nødvendig vedlikehold av og til å behandle Produktet med varsomhet slik at unødvendig skade eller verdiforringelse unngås.

11 PERSONOPPLYSNINGER

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er Selger. Med mindre Kjøper samtykker til noe annet, kan Selger, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at Selger skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøpers personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at Selger skal få gjennomført avtalen med Kjøper, eller i lovbestemte tilfelle.

12 LOVVALG OG VERNETING

Avtalen er underlagt og skal fortolkes i samsvar med norsk rett. Dersom ikke noe annet følger av ufravikelig lovgivning, skal enhver tvist som måtte oppstå med utspring i denne avtalen eller andre dokumenter knyttet til avtalen avgjøres ved ordinær domstolsbehandling med Nord-Troms tingrett som avtalt verneting. 4 av 8

Bilag 2

Leverandørens vilkår for montering og installering

I standard installasjon er følgende inkludert:

  • Inntil 4 meter rørstrekk.
  • Hulltaking i trevegg (maksimal veggtykkelse 30 cm).
  • Innedel montert på innsiden av yttervegg. Maksimal høyde 2,5 m.
  • Utedel montert på vertikal betongmur, høyt nok over bakkenivå i forhold til locale snøforhold. Mellom 0,3 til 1,2 m over bakken.
  • Hull for gjennomføring i trevegg.
  • 3 meter nettledning.
  • 4 meter kabel mellom inne og utedel.
  • 4 meter kjølemedierør, 4 meter drensrør.
  • 4 meter plastkanal (inklusive bend ol).
  • 4 stk vibrasjonsdempere.
  • 1 stk veggfeste.
  • Enkel demonstrasjon av maskin for kunde.
  • En tur til kunde for å montere, kjøredistanse fra forhandler/montørens forretningsadresse til kunde – maksimalt 25 km (50 km tur/retur). Det forutsettes at det er bilvei helt frem.

Ikke inkludert i standard montasje:

  • Elektrisk installasjon inngår ikke i standard installasjon og du må selv bestille elektriker. Du må sørge for å ha jordet strømtilførsel til nettledningen på utedelen innenfor 2 m fra strøm tilkoblingspunkt.
  • Oppsett/tilkopling av Wifi i nettverket er ikke inkludert.
  • Boring gjennom lettmur eller kjerneboring.
  • Lift eller stillas for montering over arbeidshøyde

Når kan jeg ha behov for tillegg?

Standard installasjon vil dekke manges behov, men noen trenger litt i tillegg. Tillegg til standard installasjon avtales og faktureres direkte av montøren. Tenk igjennom plassering av både innedel og utedel. Hvis avstanden er lang mellom dem kan det bli behov for ekstra rør. Hvis utedelen plasseres høyt opp på fasaden kan bruk av stillas komme i tillegg. Innedelen må være plassert over utedelen, ellers kan det bli behov for drenspumpe for å fjerne kondensvann. Drenspumpe vil da komme i tillegg. Hvilken type vegg skal hull gjennomføring gjøres i? Det kan bli tillegg for gjennomføring i tykk vegg eller vegg av annet material enn tre.

Erfaringsmessig kan noe av dette komme i tillegg:

  • Nedmontering og fjerning av gammel varmepumpe.
  • Rør utover 4 meter
  • Etterfylling av kjølemedium
  • Varmepumpehus eller tak
  • Konsoll lav mur
  • Markstativ
  • Servicebil, km og kjøring utover 20 kilometer
  • Timerate for arbeid utover standard montering
  • Tillegg for boring i leca/mur/tegl eller tykk, vanskelig, hard mur som fører til merarbeid.
  • Kjerneboring avhengig av veggens beskaffenhet og tykkelse, eventuelt faktureres faktiske kostnader ved bruk innleid av firma.

BETINGELSER TILKNYTTET KJØP OG LEVERING AV ELBILLADER

Ved bestilling vil følgende betingelser være gjeldende mellom: (1) Telemark Kraft AS, org.nr. 925315044 («Selger»); og (2) Navn: Bestiller («Kjøper»). (3) Elektrokontakten står for installering av produktet, heretter kalt «Leverandør».

1 SALGSGJENSTAND OG KJØPESUM

Partene er enige om at Kjøper skal kjøpe følgende produkt («Produktet») fra Selger: Charge Amps elbillader inkludert standard installasjon. Prisen Kjøper skal betale for Produktet er oppgitt ved salgstidspunktet og inkluderer frakt og montering under oppgitte forutsetninger. Montering er kun inkludert ved bestilling av Charge Elbillader, ikke tilleggsprodukter. Alle priser er oppgitt inkl. mva.. Produktet selges og monteres i hele Norge (eks. Svalbard/Jan Mayen).

2 KRAV OM STRØMAVTALE

Det er en forutsetning for å kunne kjøpe Produktet fra Selger at Kjøper har en eksisterende strømavtale hos Selger. Denne kan også opprettes ved kjøp og må være aktiv gjennom hele nedbetalingsperioden dersom Kjøper velger dette alternativet. Dersom strømavtalen avsluttes i nedbetalingsperioden, vil det resterende beløpet for produktet/produktene faktureres i sin helhet.

3 KREDITTSJEKK

Selger forbeholder seg retten til å gjennomføre kredittsjekk av Kjøper ved bestilling. Selger forbeholder seg også rett til å kansellere ordren med bakgrunn i kredittsjekk.

3 INSTALLERING

Montering og installering inngår i prisen som er avtalt under punkt 1, og utføres av («Leverandøren»), på vegne av Selger. Hva som er inkludert og ikke inkludert i den avtalte installeringen er spesifisert i avtalens Bilag 2. 

4 LEVERING

4.1 Leveringssted

Produktet skal anses levert når Leverandøren har utført installasjonen av Produktet hos Kjøper og Leverandøren har bekreftet at igangkjøring og kontroll av installasjonen er gjennomført. Ved kjøp av kun tilleggsprodukter sendes Produktet direkte hjem til Kjøper hvis det ikke kreves kyndig personell til installasjonen. Produktet anses levert når Kjøper mottar Produktet.

4.2 Leveringstid

Tidspunkt for levering og installering avtales separat mellom Kjøper og Leverandøren. Dersom levering ikke lar seg gjennomføre til avtalt tid som følge av forhold på Kjøpers side, utskytes leveringstiden, og ny tid for levering må avtales mellom Kjøper og Leverandøren. Begge parter plikter i så fall å bidra til at levering kan gjennomføres så snart som mulig.

5 BETALING AV KJØPESUMMEN

Kjøpesummen kan betales avdragsvis over 36 måneder for bestilling av elbillader med rentefri nedbetaling, hvorav den totale kjøpesummen av salgsgjenstanden er fordelt per måned. Kjøper kan også velge å betale hele summen ved kjøp eller betale ut resterende sum underveis i nedbetalingen. Dersom Kjøper avslutter sin strømavtale hos Selger, skal resterende del av Kjøpesummen og ubetalte fakturaer betales umiddelbart ved strømavtalens avslutning. Forsinkelsesrente påløper ved forsinket betaling i henhold til forsinkelsesrenteloven. Ved kjøp av kun tilleggsprodukt betales den totale kjøpesummen av salgsgjenstanden med et avdrag på nestkommende måneds strømregning.

6 ØVRIGE VILKÅR

De øvrige vilkår som gjelder for kjøpet av Produktet fremgår av Selgers alminnelige salgs- og leveringsvilkår inntatt som denne avtalens Bilag 1.

7 BILAG

Bilag 1: Selgers alminnelige salgs- og leveringsvilkår Bilag 2: Leverandørens vilkår for montering og installering Bilag 3: Angrerettskjema 2 av 8 Bilag 1: Selgers alminnelig salgs- og leveringsvilkår

BILAG 1

1 AVTALEN

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, kjøpekontrakten, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2 DEFINISJONER

Begrep som er definert i kjøpekontrakten mellom Selger og Kjøper skal ha samme betydning når de brukes i disse alminnelige vilkårene.

3 RISIKOENS OVERGANG

Fra levering skjer har Kjøper risikoen for enhver skade som Produktet måtte bli påført eller utsatt for. Kjøpers plikt til å betale Kjøpesummen faller ikke bort ved at produktet etter risikoens overgang går tapt, skades eller minskes som følge av hendelser som ikke beror på Selger eller Leverandøren. Unnlater Kjøper å overta Produktet selv om leveringstidspunktet er kommet, har Kjøper risikoen for tap eller skade som følge av egenskaper ved Produktet selv.

4 PRODUKTETS EGENSKAPER

Produktet skal være i samsvar med de krav til art, kvalitet og andre egenskaper som fremkommer av denne avtalen og passe for de formål som Produktene normalt brukes til. Med mindre det fremgår noe annet av denne avtalen, er Selger ikke kjent med at Produktet skal passe for et bestemt formål for Kjøper.

5 AVBESTILLING

Avbestilling i forbrukerkjøp kan kun skje før levering og mot erstatning for Selgers fulle økonomiske tap. Retur etter levering fritar ikke Kjøper fra å betale kjøpesummen.

6 ANGRERETT

Dersom avtalen om kjøp av Produktet er inngått ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted og Kjøper er en forbruker, gjelder bestemmelsene i “Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg mv.” I tillegg gjelder angrerett etter finansavtalelovens § 51b der Produktet er solgt på kreditt. Kjøper kan da gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at Selger har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven. Kunden må gi Leverandøren melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom Selger, enten selv eller via Leverandøren, ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger Selger, enten selv eller via Leverandøren, for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen Kjøper mottok opplysningene. Dersom Produktet er levert og montering er påbegynt på tidspunktet Kjøper velger å benytte seg av angreretten, er Kjøper forpliktet til å betale en forholdsmessig andel av den avtalte prisen for montering av Produktet.

7 KONTRAKTSBRUDD FRA SELGERS SIDE

Dersom Produktet ikke blir levert eller blir levert for sent, og dette ikke skyldes Kjøper eller forhold på hans side, kan Kjøper gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Alle krav skal rettes til Leverandøren. Det samme gjelder dersom det foreligger mangler ved Produktet etter bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven. Feil ved det leverte produkt som oppstår som følge av Kjøpers manglende vedlikehold eller som på annen måte skyldes Kjøpers forhold, er ikke Selgers ansvar. Kjøper kan ikke kreve erstatning etter forbrukerkjøpsloven for tap som følge av personskade eller for tap i Kjøpers næringsvirksomhet. Forandring av fabrikasjonsmodell mellom kontraktsinngåelsen og avtalt leveringstid gir ikke Kjøper krav mot Selger på endret levering.

8 KJØPERS KONTRAKTSBRUDD

Dersom Kjøper ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen kan Selger kreve oppfyllelse, erstatning, heving og/eller erstatning etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Selger kan utøve hevingsrett selv om produktet allerede er overtatt av Kjøper. Ettersom Produktet er solgt på kreditt kan Selger, enten selv eller via Leverandøren, ved vesentlig mislighold av 3 av 8 Kjøpers betalingsplikt kreve Produktet tilbakelevert og økonomisk oppgjør etter bestemmelsene i finansavtaleloven.

9 REKLAMASJONER

Selger mottar og behandler reklamasjoner. Leverandøren skal videre utføre nødvendige reparasjoner, foreta omlevering og/eller dekke de tap som kunden har krav på etter denne avtalen som følge av at et Produkt er mangelfullt. Dersom Kjøper vil gjøre gjeldende en mangel må han innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen gi Leverandøren melding hvor mangelen påberopes og hvor det angis hva feilen består i eller hvordan denne viser seg. Reklamasjon må skje senest 2 år etter den dag Kjøper overtok produktet. Er produktet eller deler av produktet ved vanlig bruk og vedlikehold ment å vare vesentlig lenger og gjelder et forbrukerkjøp, er fristen likevel 5 år for så vidt gjelder slike produkter/deler. Dersom Leverandøren er konkurs eller har avsluttet sin virksomhet på annen måte, skal reklamasjoner og henvendelser angående reklamasjoner rettes direkte til leverandørens overordnede avtalepart.

10 SALGSPANT

Kjøper er gitt kreditt for Kjøpesummen og Selger har derfor salgspant i det leverte Produktet til sikkerhet for betaling av Kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven og saksomkostninger som den forsinkede betaling medfører. Salgspantet frafalles først når Kjøpesummen, med nevnte tillegg, i sin helhet er betalt. Kjøper er ikke berettiget til videresalg av Produktet før den samlede Kjøpesummen, med tillegg av renter og omkostninger, i sin helhet er betalt. Kjøper er forøvrig forpliktet til å besørge nødvendig vedlikehold av og til å behandle Produktet med varsomhet slik at unødvendig skade eller verdiforringelse unngås.

11 PERSONOPPLYSNINGER

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er Selger. Med mindre Kjøper samtykker til noe annet, kan Selger, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at Selger skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøpers personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at Selger skal få gjennomført avtalen med Kjøper, eller i lovbestemte tilfelle.

12 LOVVALG OG VERNETING

Avtalen er underlagt og skal fortolkes i samsvar med norsk rett. Dersom ikke noe annet følger av ufravikelig lovgivning, skal enhver tvist som måtte oppstå med utspring i denne avtalen eller andre dokumenter knyttet til avtalen avgjøres ved ordinær domstolsbehandling med Nord-Troms tingrett som avtalt verneting. 4 av 8

Bilag 2

Leverandørens vilkår for montering og installering

Installasjonen inkluderer følgende: 

  • Melding til lokalt nettselskap 
  • Oppmøte
  • Montering og idriftsettelse av ønsket lader levert Kunde fra Forhandler direkte
  • Opptil 32A 3-fase automatsikring avhengig av kapasitet og system spenning
  • Montering av inntil 15 meter kabel fra sikringsskap til ladepunkt på husvegg
  • Montering og tilkobling – inkl. boring gjennom 2 vegger
  • Lovpålagt dokumentasjon
  • Reiseavstand 50 km tur/retur fra installatør

Forutsetning for fastpris installasjonspakke er følgende: 

  • Installasjon godkjent av lokalt nettselskap
  • Plass i sikringsskap til ny installasjon
  • Tilstrekkelig med effekt i sikringsskap på anleggsadresse
  • Installasjon på anleggsadresse har overspenningsvern
  • Montasje av ladepunkt på en av husets vegger (graving ikke medtatt)

Installasjonsadresse avhenger av hvor den enkelte Sluttkunde har sin bostedsadresse, bedrift, hytte eller lignende. Installatør plikter å gjennomføre standard installasjon i et området opptil 50 km tur/retur fra Installatøren sin forretningsadresse. Utover dette vil Installatør oversende tilbud til Kunde for reise og eventuelle tillegg hvor da bilansvarlig hos Kunde må godkjenne og bekrefte dette i forkant av installasjon. 

Installatør forplikter seg til følgende ved installasjon og overlevering av anlegg til Sluttkunde: 

Installasjon tilpasses lokal netteiers krav til melding

Installasjon monteres etter gjeldende NEK 400

Levere samsvarserklæring for installasjon til eier av anlegg på boligmappa.no

Betingelser for kjøp og brukervilkår for tjenester 

Generelt 

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard avtalebetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. 

Salg til forbrukere er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven og angrerettloven. 

Avtalen 

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene. 

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning. 

Partene 

Selger 

Firmanavn: Telemark Kraft AS Kontaktadresse: Storgata 4, 3660 Rjukan, Norge E-post: kundeservice@telemarkkraft.no eller vårt kontaktskjema på www.telemarkkraft.no

Telefon: 35 08 09 09 Organisasjonsnr.:925315044

Kjøper er den person som foretar bestillingen. 

Priser 

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift om ikke kjøper velger å vise priser uten merverdiavgift eller er registrert som bruker fra et land utenfor Norge. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til utlandet, Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift.) 

Avtaleinngåelse 

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. 

Ordrebekreftelse 

Du mottar en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at kjøpet er gjennomført, eller senest første virkedag etter bestilling. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig. 

Betaling 

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen. 

Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto. 

Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse. 

Ved rentefri nedbetaling over strømregning, kreves en aktiv strømavtale med Telemark Kraft AS i hele nedbetalingstiden. Dette gjelder for både bedrifter og privatpersoner. 

Levering m.v. 

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen eller e-post som følger med ordrebekreftelse, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. 

Risikoen for varen 

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv. 

Angrerett 

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt. 

Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år. 

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren. 

Kjøperen skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter angreretten ble gitt sende varene tilbake. 

Dersom kjøperen uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som selgeren tilbød, skal selgeren likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte. 

Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med kjøperen, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som kjøperen benyttet. Kjøperen skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen, men kostnadene for returfrakt vil bli trukket på refusjonsbeløpet. 

Selgeren kan holde tilbakebetalingen tilbake til varene er mottatt, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake. 

Kjøperen må bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes. 

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av kjøperens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. 

Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur. 

Undersøkelse av varen 

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt om «Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”. 

Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse 

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. 

Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at 

leveringstiden er kommet og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende kravdirekte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev). 

Kjøperens rettigheter ved forsinkelse 

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren. 

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. 

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen. 

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. 

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt om «Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”. 

Kjøperens rettigheter ved mangel 

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreveavtalen hevet og erstatning fra selgeren. 

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan 

motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. 

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller om levering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. 

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving. 

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag. 

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. 

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33. 

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt «Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse”. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger. 

Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold 

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer. 

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. 

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale. 

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46. 

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav. 

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 500,- + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. 

Garanti 

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt «Kjøperens rettigheter ved forsinkelse» og «Kjøperens rettigheter ved mangel». 

Personopplysninger 

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer 

dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig. 

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. 

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene. 

For øvrig informasjon om behandling av personopplysninger henvises til vår personvernerklæring. 

Cookies 

Vår nettbutikk inneholder såkalte cookies. Du kan se deg rundt i Internettbutikken uten cookies, men du kan ikke handle. Vi bruker cookies for å håndtere innholdet i din handlekurv. Det er en tekstfil som lagres på din datamaskin. Vi lagrer også informasjon om du har valgt å se kategorisidene med eller uten bilder. Dersom din webleser eller brannmur er innstilt til å hindre lagring av cookies kan nettsiden slutte å fungere eller du kan få problemer med å gjennomføre et kjøp. 

Konfliktløsning 

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten. 

13) Se lov av 01. mars 2017 Lov om Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven). 

Salgsforbehold og endringer 

Telemark Kraft AS tar forbehold om prisendringer, trykkfeil og endringer i tekst, bilder og linker på våre nettsider. Tilbud gjelder så lenge lageret rekker dersom annet ikke er definert. Vi forbeholder oss retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen. 

Inselo er vår landsdekkende installasjonspartner av elektro installasjoner. Vi er stolte over å samarbeide med Inselo og kan nå tilby våre kunder fastpris installasjoner på produkter kjøpt av oss. 

Per nå har vi elektrikere i Drammen, Stavanger, Kleppestø, Arendal, Skoppum, Bergen, Tvedestrand, Lysaker, Kristiansund, Røros, Hitra, Tromsø, Molde og Trondheim. Vi fortsetter å bygge ut med elektropartnere. 

Priser:

Strømstyringspakken standard installasjon – 4000kr

Ekstra termostat – 400kr Per termostat 

Relè – 400kr  

Timesats elektriker – 1150kr 

Bomtur/avbestilling innenfor 48 timer – 1250kr 

Ekstra km utover det som er inkludert 25kr per ekstra km 

Ekstra materiell belastes kunden etter hva som er brukt

Forutsetninger for installasjon: 

For at installasjonen skal gå så effektivt som mulig så anbefaler vi at du laster ned Eva appen og oppretter bruker før installatør kommer. Husk også å åpne HAN-Porten

  • Sjekk at du har en ledig port i internettruteren din 
  • Ledig stikkontakt ved ruter
  • Du har utstyret som skal monteres klart
  • Sjekk at varmtvannsberederen er på en egen kurs. Dette kan gjøres ved å ta sikringen på kursen og sjekke hva som er strømløst. Det kan være stikkontakter i nærheten, eller vannstopp på samme bryter. Dersom varmtvannsberederen ikke er alene på kursen vil elektriker sette opp relèet i en boks ved siden av berederen. Ekstra materiell kostnader faktureres av Inselo. 
  • Det er plass til relè i sikringskapet. 
  • Du er eier av eiendommen/bygget der installasjonen skal foregå eller har godkjenning fra eier 
  • Installatør skal kunne komme til installasjonsstedet med egen bil. Eventuelle avgifter som parkering, ferge eller andre transportutgifter faktureres i tillegg av Inselo. 
  • Myndig person er hjemme når installatør kommer, og under hele besøket. 
  • En installasjon må avbestilles senest 48 timer før avtalt installasjonstid for å unngå gebyr. 
  • Anlegget må være i forskriftmessig stand. 

Standard installasjon (strømstyringspakken)

Inkludert: 

  • Installasjon av Hub, måleravleser, termostat og Relè.
  • Oppmøte 50km tur/retur fra installatøren
  • Planlegging, opplæring og overlevering 

Ikke inkludert: 

  • Trekking av nye kabler
  • Ny kurs/ ombygning i sikringsskap
  • Arbeid utover to timer

Tilleggsprodukter og tjenester: 

Dersom du har andre ting som gjøres av elektriker faktureres dette direkte av Inselo.

STANDARD SPOTAVTALE FORBRUKER

LEVERANDØR:[1]

Navn:                                                         Telemark Kraft AS

Adresse:                                                     Storgata 4, 3660 Rjukan         

Organisasjonsnummer:                           925 315 044              

 

 

1.0 PRODUKT OG PRISER

1.1 Produktbeskrivelse

Avtaletype:                    Spotpris time for time, se nærmere om pris nedenfor

 

Med denne spotprisavtalen betaler Kunden for sitt forbruk avregnet etter spotprisen som gjelder for sitt prisområde i den timen strømmen blir forbrukt. Kostnaden vil da variere med forbruk og spotprisen time for time. Det er per i dag fem prisområder (NO 1 – 5) i Norge, og det kan være betydelige forskjeller i spotpris i de forskjellige prisområdene. Variabler som blant annet nedbør, vind, temperatur, produksjon og forbruk i området vil påvirke spotprisen. Spotprisavtaler er avtaler med størst sannsynlighet for prissvingninger, ettersom prisen endres hver time, og vil i perioder være enten dyrere eller billigere enn fastprisavtaler.

Nettleie kommer i tillegg til strømprisen og faktureres av Kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Se nærmere i punkt 1.3.

 

1.2 Fakturering av strøm

Fakturering skjer etterskuddsvis månedlig basert på reelt eller estimert forbruk i henhold til Leverandørens til enhver tid gjeldende faktureringsrutiner, og for øvrig i samsvar med det til enhver tid gjeldende regelverk.

 

1.3 Fakturering av nettleie

Nettleie kommer i tillegg til strømprisen, og faktureres av Kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Dersom Leverandøren har en avtale med Kundens nettselskap om gjennomfakturering, vil Leverandøren fakturere Kunden for nettselskapets fakturerte nettjenester. Kunden gir Leverandøren fullmakt til å innhente nødvendig informasjon og iverksette nødvendige tiltak for eventuell gjennomfakturering av nettjenester. Se oversikt over selskaper Leverandøren har avtale med Stannum og Lede.

 

1.4 Betalingsbetingelser

Betalingsfrist faktura:              14 dager etter fakturadato

eFaktura:                                 Gebyrfritt

Papirfaktura:                           29 kr per papirfaktura  

 

Dersom Kunden ikke betaler innen betalingsfristen, skal Kunden varsles skriftlig per e-post og/eller SMS, eller i brev dersom Kunden har reservert seg mot elektronisk kommunikasjon, og gis ytterligere minst 14 dagers betalingsfrist fra det tidspunkt da varselet ble sendt.

 

Enhver innbetaling fra Kunden vil gå til dekning/nedbetaling av den eldste utestående fordring Leverandøren har på Kunden, med mindre partene skriftlig har blitt enige om noe annet.

 

Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter forfall angitt på faktura, i henhold til forsinkelsesrenteloven. Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven.

 

1.5 Frikjøp ved avtaler med bindingstid (særskilte avtaler)

Kunden gis anledning til frikjøp fra sin avtaleforpliktelse ved å betale et bruddgebyr for å erstatte det tap Leverandøren lider ved at avtalen ikke løper ut avtalt tid. Bruddgebyr fastsettes ihht. særskilt avtale.

 

2.0 PARTENES PLIKTER OG AVKLARINGER VED BESTILLING MV. TIDSPUNKT FOR OPPSTART

2.1 Opplysninger før avtaleinngåelse

Kunden skal gi de opplysninger om anlegget som Leverandøren trenger for at avtalen skal kunne inngås, herunder fødselsnummer, faktura- og anleggsadresse, målepunkt-ID og e-postadresse/mobilnummer. Kunden er selv ansvarlig for at Leverandøren til enhver tid har oppdaterte kontaktopplysninger på Kunden. Leverandøren skal legge til rette for at Kunden enkelt kan oppdatere og gi nødvendige opplysninger.

 

Leverandøren samler inn og behandler Kundens personopplysninger som er nødvendige for å levere tjenesten i henhold til avtalen. Leverandørens personvernerklæring inneholder informasjon om hvordan Leverandøren behandler Kundens personopplysninger. Erklæringen er til enhver tid tilgjengelig på Leverandørens nettsider.

 

2.2 Kredittvurdering

Leverandøren foretar normalt kredittvurdering av Kunden ved avtaleinngåelsen, så fremt Leverandøren praktiserer etterskuddsvis fakturering. Ved vurdering av kredittverdighet, kan Leverandøren, foruten offentlig tilgjengelige opplysninger, benytte egne kundeopplysninger og kredittopplysningsbyråer. Leverandøren kan avvise en bestilling eller kreve sikkerhetstillelse fra Kunden dersom Kunden ikke oppfyller Leverandørens krav til kredittverdighet.

 

2.3 Leverandørskifte

Hvis inngåelse av denne avtalen innebærer skifte av strømleverandør, skal Leverandøren på vegne av Kunden iverksette et leverandørskifte, og Kundens eksisterende strømavtale opphører, med mindre annet er uttrykkelig avtalt. Kunden er selv ansvarlig for oppfyllelse av avtalen med tidligere strømleverandør for eventuelle konsekvenser av oppsigelse, for eksempel dersom oppsigelsen utløser bruddgebyr etter den tidligere avtalen.

 

2.4 Startdato og førtidig oppstart

I de tilfeller Kunden har 14 dager angrerett, dvs. når avtalen er inngått ved fjernsalg eller utenom faste forretningslokaler (se punkt 7), kan ikke startdato for levering av strøm under avtalen være før angrefristen har utløpt, med mindre Kunden uttrykkelig ber om at leveringen skal starte opp før angrefristen har utløpt. For avtaler inngått utenom faste forretningslokaler skal Kunden be om dette på et varig medium. Hvis Kunden ber om slik førtidig oppstart, vil Kunden være ansvarlig for rimelige kostnader frem til Kunden benytter angreretten, se punkt 7.3 tredje avsnitt.

 

3.0 MÅLE- OG AVREGNINGSFEIL. ETTEROPPGJØR.

3.1 Avvik ved håndtering av måledata eller avvik ved fakturering

Leverandøren avregner forbruket etter forbruksdata mottatt fra Elhub. Ved avvik ved håndtering av måledata, eller avvik ved fakturering som innebærer at det er betalt for lite eller for mye, kan Leverandøren eller Kunden kreve henholdsvis tilleggsbetaling eller tilbakebetaling i samsvar med det til enhver tid gjeldende regelverk.

 

Etteroppgjør i form av tilleggsbetaling eller tilbakebetaling kan skje med virkning inntil tre år tilbake i tid, regnet fra tidspunktet feilen ble oppdaget. Leverandøren kan likevel ikke kreve tilleggsbetaling fra Kunden dersom feilen skyldes forhold hos Leverandøren eller noen som Leverandøren svarer for, og Kunden var i aktsom god tro. Leverandøren svarer uansett ikke for feil eller forhold hos nettselskapet.

 

3.2 Feil på måler, feil måledata. Forholdet til nettselskapet

Kunden må rette krav om retting av feil ved måledata direkte til nettselskapet, som er ansvarlig for målingen. Kunden må selv be nettselskapet om en eventuell kontroll av måler.

 

4.0 FLYTTING

Dersom Kunden flytter, vil denne avtalen følge Kunden til nytt leveransepunkt (nytt målepunkt-ID), forutsatt at Kunden melder flytting til Leverandøren med hensikt om å videreføre avtalen. Partene kan likevel gjensidig si opp avtalen i tråd med avtalens bestemmelser om oppsigelse.

 

5.0 AVSLUTNING AV AVTALEN

Kunden kan si opp avtalen med 14 dagers skriftlig varsel. Oppsigelsesfristen for Kunden på 14 dager gjelder likevel ikke hvis Kunden inngår avtale med en ny strømleverandør. Da opphører avtalen fra tidspunktet den nye strømleverandøren starter leveransen overfor Kunden.

 

Leverandøren kan tidligst si opp avtalen 30 dager etter at kunden er varslet på SMS og/eller e-post, eller ved brev dersom Kunden har reservert seg mot elektronisk kommunikasjon. Leverandøren skal i varselet informere Kunden om hva som er årsaken til oppsigelsen. Varselet skal gis separat, og ikke sammenblandes med annen informasjon fra Leverandøren.

 

Hver av partene kan heve avtalen dersom den annen part vesentlig misligholder sine plikter etter avtalen. Dersom Leverandøren vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen, kan Kunden heve avtalen med umiddelbar virkning.

 

Ved betalingsmislighold fra Kundens side kan Leverandøren heve avtalen med umiddelbar virkning forutsatt at Kunden har fått 14 dagers utsatt betalingsfrist etter punkt 1.4 andre avsnitt, og den nye betalingsfristen er utløpt.

 

6.0 OVERDRAGELSE AV AVTALEN

Denne avtalen kan overdras av Leverandøren til en annen strømleverandør forutsatt at denne avtalens betingelser og vilkår videreføres. Kunden skal varsles minst 30 dager før overdragelse kan skje. Kunden kan uansett si opp avtalen med 14 dagers varsel i henhold til punkt 5 første avsnitt.

 

Kunden kan ikke overdra avtalen uten Leverandørens samtykke.

7.0 ANGRERETT

7.1 Kundens rett til å gå fra (angre) avtalen

Dersom avtalen er inngått ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler, typisk ved salg over internett, på stand eller ved telefon- eller dørsalg, har Kunden etter reglene i angrerettloven rett til å gå fra avtalen innen 14 dager uten å grunngi dette. Virkningene av at angrerett gjøres gjeldende er regulert i angrerettloven. Angrefristen utløper 14 dager regnet fra dagen etter at avtalen er inngått eller fra det tidspunkt Kunden har mottatt informasjon om angrerett. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, søndag eller helligdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrerett gjelder ikke ved tilknytning av nye leveransesteder til en eksisterende avtale.

 

7.2 Utøvelse av angrerett. Angreskjema

Dersom angrerett gjøres gjeldende, må Kunden på en entydig måte opplyse Leverandøren om at Kunden velger å gå fra avtalen. Angreretten kan gjøres gjeldende ved å bruke standardisert angreskjema, men melding kan også gis på annen måte, eksempelvis per e-post eller brev. Leverandørens angreskjema kan lastes ned her https://pdfhost.io/v/94pYM79PZ_Angreskjema_fjernsalg_av_varer , og følger også vedlagt ved avtaleinngåelse eller ved ordrebekreftelse på varig medium.

 

Angrefristen anses overholdt dersom Kunden har sendt slik melding før utløpet av angrefristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende i tide, og meldingen bør derfor sendes skriftlig.

 

7.3 Konsekvenser ved bruk av angrerett

Ved bruk av angreretten opphører Kundens plikt til å betale for fremtidig strømleveranse og Leverandørens plikt til å levere strøm.

 

Benytter Kunden angreretten før leveransen har startet, annulleres bestillingen.

 

I tilfeller hvor leveransen har startet og Kunden utøver angrerett, vil Leverandøren avslutte leveransen i henhold til Elhubs markedsprosesser, dvs. i løpet av tre virkedager fra melding er mottatt hos Leverandør. Kunden vil bli overført til leveringspliktig strøm fra sitt nettselskap, om ikke Kunden sørger for å inngå ny strømavtale med en annen strømleverandør. Hvis Kunden uttrykkelig har bedt om oppstart av strømleveransen før angrefristen på 14 dager er utløpt på et varig medium, og deretter har brukt angreretten, skal Kunden betale et beløp som står i forhold til det som er utført eller levert frem til leveransen avsluttes.

8.0 ENDRINGER I PRIS OG AVTALEVILKÅR

8.1 Prisjustering

Fastsettelsen av fastbeløp og påslag, samt fakturagebyr, bygger på ulike kostnadselementer og påvirkes av markedsmessige forhold. Leverandøren kan ensidig justere fastbeløpet, påslaget og/eller fakturagebyret dersom Leverandøren finner slik endring nødvendig. I slike tilfeller skal Kunden varsles om endringen, og dersom endringen er til ugunst for Kunden, har Kunden rett til å si opp avtalen med skriftlig varsel senest tre virkedager før tidspunktet endringene trer i kraft, se pkt. 8.3 nedenfor.

 

Omstendigheter som kan gjøre det nødvendig å endre prisen kan for eksempel være endringer i markedsmessige forhold, økte kostnader for Leverandøren eller endringer i eller i medhold av lov eller forskrift.

 

8.2 Endringer i øvrige avtalevilkår

Leverandøren kan ensidig endre avtalevilkårene, til gunst eller ugunst for Kunden, dersom Leverandøren finner slik endring nødvendig, for eksempel som følge av forhold nevnt i pkt. 8.1.

 

Leverandøren kan ikke uten uttrykkelig samtykke fra Kunden gjøre vesentlige endringer i avtalevilkårene. Som vesentlig endring regnes kun endring av produkttype, innføring av nye priselementer, endring i faktureringsmetode fra etterskuddsvis fakturering til forskuddsbetaling, og utvidelse av Leverandørens ensidige endringsadgang til ugunst for Kunden. Dette gjelder likevel ikke dersom avtalevilkårene må endres som følge av endring i eller i medhold av lov eller forskrift.

 

Kunden skal varsles om endringen, og dersom endringen er til ugunst for Kunden, har Kunden rett til å si opp avtalen senest tre virkedager før tidspunktet endringene trer i kraft, se punkt 8.3 nedenfor.

 

8.3 Varsel om endringer i avtalevilkår og pris

Endring i pris og/eller avtalevilkår kan tidligst tre i kraft 30 dager etter at skriftlig varsel er sendt til Kunden, med mindre endringen er lov- eller forskriftspålagt og gjelder fra et tidligere tidspunkt.

 

Varselet skal opplyse om årsaken til endringen, og dersom endringen er til Kundens ugunst, at Kunden for å ikke å bli bundet av nye vilkår kan si opp avtalen kostnadsfritt, senest tre virkedager før endringene trer i kraft. Oppsigelsesretten gjelder likevel ikke ved prisøkninger som skyldes økte offentlige avgifter knyttet til omsetning av energi, når avgiftsøkningen ikke var offentlig kjent på avtaletidspunktet.

 

Varselet skal opplyse om pris og vilkår før og etter endringen.

 

Varselet skal også inneholde en påminnelse om at Kunden uansett kan si opp avtalen med 14 dagers skriftlig varsel, jf. punkt 5, også etter at endringene er trådt i kraft.

 

Varselet skal sendes separat og ikke sammenblandet med annen informasjon fra Leverandøren. Varselet skal gis i form av SMS og/eller e-post. I de tilfeller der Kunden ikke har samtykket til digital kommunikasjonsform, skal varselet gis i brev.

 

9.0 TVISTER

9.1 Klage til Elklagenemnda. Domstolsbehandling.

Dersom det oppstår tvist mellom Kunden og Leverandøren, kan Kunden bringe tvisten kostnadsfritt inn for Elklagenemnda, eller domstolene. Elklagenemndas vedtak er rådgivende for partene. Ved vedtak som gir Kunden helt eller delvis medhold, skal Leverandøren gi begrunnet melding til Kunden og nemnda innen 30 dager dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.

 

9.2 Virkningene av klage til Elklagenemnda

Så lenge en tvist er til behandling i Elklagenemnda, kan ikke en part bringe den inn for de alminnelige domstolene. Dette gjelder likevel ikke dersom det har gått mer enn seks måneder fra klagen er mottatt og sekretariatet ennå ikke har lagt frem saken for nemnda. En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunktet begjæringen om klagebehandling er kommet inn til nemnda. En sak som nemnda har realitetsbehandlet, kan bringes direkte inn for tingretten.

 

9.3 Lovvalg

Vilkårene i denne avtalen er underlagt og skal fortolkes i samsvar med norsk rett.

 

10.0 MOTSTRID

Ved en eventuell motstrid mellom lover og forskrifter og vilkårene i denne avtalen, skal lover og forskrifter ha forrang.

 

Vedlegg:  Angreskjema

[1] Med leverandør menes et juridisk selskap med omsetningskonsesjon for elektrisk energi.

Disse Alminnelige Vilkår gjelder mellom Telemark Kraft AS og næringskunder, offentlige kunder, organisasjoner og andre typer sluttbrukerkunder som ikke omfattes av definisjonen av forbruker i forbrukerkjøpsloven. 

§ 1      Alminnelige bestemmelser  

  • 1-1 Partene i avtalen

Partene i avtalen er kunden som tar ut strøm til bruk på en eller flere leveringsadresser og Telemark Kraft AS.

Kunden som inngår avtale om kraftpris må være identisk med den som er registrert som nettkunde hos nettselskapet på vedkommende leveringsadresse(r) (målepunkt ID).

  • 1-2 Avtalens gjenstand og avtaleforholdet og Telemark Kraft AS ytelse

Denne avtalen gir Telemark Kraft AS rett til å avregne kunden for kundens uttak av strøm i henhold til Telemark Kraft AS til den/de prisbestemmelse(r) partene har avtalt i Særskilt avtale.

Med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene skal avtalen omfatte avregning for alt strømforbruk som kunden har på sin(e) leveringsadresse(r) i avtaleperioden.

  • 1-2.1 Telemark Kraft AS’ avtalte ytelse

Som følge av Telemark Kraft AS’ rett etter § 1-2, 1. ledd, er Telemark Kraft AS forpliktet til  å stå økonomisk ansvarlig overfor den avregningsansvarlige for uttaket av strøm som skjer til kundens leveringsadresse(r) i avtaleperioden. 

Det/de nettselskap kunden har nettavtale(r) med er ansvarlig for at kunden kan ta ut strøm etter behov fra nettet til sitt/sine elektriske anlegg. 

  • 1-3 Ansvarsfraskrivelse

Denne avtalen er en avtale om kraftpris. Som følge av dette fraskriver Telemark Kraft AS seg ethvert ansvar for skader og tap elektrisiteten som sådan, eller uteblitt levering av elektrisitet, måtte påføre kunden eller kundens medkontrahenter som følge av forhold i nettselskapets nett. 

  • 1-4 Avtaledokumenter

Avtale om uttak av strøm til Standard variabel kraftpris skjer i henhold til bestemmelsene i disse Alminnelige Vilkår.

Ved avtaler om uttak av strøm som skal avregnes etter andre prisbestemmelser enn Standard variabel kraftpris består avtalen mellom partene av følgende dokumenter:

  1. Særskilt avtale mellom partene.
  2. Disse Alminnelige Vilkår, for så vidt den Særskilte avtalen ikke bestemmer annet.

Bestemmelser i Særskilt avtale gjelder ved motstrid alltid foran bestemmelser i Alminnelige Vilkår. 

  • 1-5 Definisjon 

Oppstår tvil om betydningen av begreper og uttrykk som er brukt i disse Alminnelige Vilkår, skal definisjonene i den definisjonsliste som er inntatt avslutningsvis i disse Alminnelige Vilkår legges til grunn. 

 

  • 1-6 Opplysninger ved inngåelse av alle typer avtaler om kraftpris

For at avtale om kraftpris skal kunne inngås må kunden oppgi følgende:

  • Navn (firmanavn, navn på offentlig organ eller organisasjon eller lignende)
  • Organisasjonsnummer
  • Adresse(r) for de(n) målepunkt ID(er) avtalen skal omfatte.
  • Om (1) har hatt avtale om kraftpris med Telemark Kraft AS vedrørende andre leveringsadresser enn oppgitt under (3) i de siste tre årene.
  • Målepunkt ID. (Finnes på fakturaer fra nettselskap(ene)- siste 8 siffer oppgis)
  • Fakturadresse hvis denne er forskjellig fra adressen oppgitt under (3), (for eksempel e faktura)
  • Antatt årlig uttak av strøm fordelt på kvartal evt. måned. (Basert på historisk statistikk eller skjønn).
  •  

Dersom det avtales i Særskilt avtale at Telemark Kraft AS skal si opp kundens løpende avtale(r) om kraftpris, må kunden i tillegg oppgi:

  • Navn og adresse på avtalepart, samt eventuelle referanser vedrørende de(n) avtale(ne) som skal sies opp.
  •  

Avtale om kraftpris ansees ikke gyldig inngått før Telemark Kraft AS har akseptert ved ordrebekreftelse at opplysningene er mottatt og tilstrekkelige for avtaleinngåelse.

  • 1-7 Oppsigelse av kundens løpende avtale om kraftpris ved overgang til avtale om kraftpris med Telemark Kraft AS.
  •  
  • 1-7.1 Ansvar for oppsigelse av kundens løpende avtale

Dersom ikke annet er avtalt i Særskilt avtale, må kunden selv sørge for oppsigelse av sin(e) løpende avtale(r) om kraftpris.

  • 1-7.2 Virkningen av innsigelser fra kundens tidligere avtalepart

Dersom kundens tidligere avtalepart i forbindelse med oppsigelse/leverandørskifte gjør gjeldende at kunden ikke har rett til å si opp den løpende avtale om kraftpris, herunder gjennomføre leverandørskifte, er dette Telemark Kraft AS uvedkommende.  

  • 1-7.3 Ansvar for tap m.v. som følge av forsinket eller ikke gjennomførbar leverandørskifte

Dersom leverandørskifte forsinkes, eller ikke kan gjennomføres, p g a forhold nevnt i § 1-7.2, er Telemark Kraft AS ansvarsfri for de tap kunden måtte ha som følge av dette. Dersom Telemark Kraft AS lider tap fordi et leverandørskifte forsinkes, eller ikke kan gjennomføres p g a forhold nevnt i § 1-7.2, kan Telemark Kraft AS holde kunden ansvarlig for slike tap. Telemark Kraft AS plikter, så langt det lar seg gjøre, å begrense sitt tap.

Erstatning for Telemark Kraft AS tap beregnes etter bestemmelsene i § 4-2.2 for det tidsrom Telemark Kraft AS blir påført tap.

  • 1-8 Kredittvurdering, sikkerhetsstillelse m.v. ved avtaleinngåelse

 

  • 1-8.1 Kredittvurdering

Telemark Kraft AS inngår avtale med kunden under forutsetning av at kunden ansees betalingsdyktig. Kunden aksepterer at Telemark Kraft AS kan innhente kredittvurdering av kunden. 

  • 1-8.2 Sikkerhetsstillelse m.v.

Dersom kredittvurderingen etter Telemark Kraft AS saklige vurdering sannsynliggjør fare for betalingsmislighold kan T Telemark Kraft AS avvise bestillingen, eventuelt si opp avtalen, eller kreve sikkerhetsstillelse, herunder løpende forskuddsbetaling.

Sikkerhetsstillelse i form av selvskyldnerkausjon (bankgaranti og lignende) skal dekke betaling for antatt uttak i inntil 4 måneder. Sikkerhetsstillelsen kan kreves opprettholdt så lenge faren for betalingsmislighold kan sannsynliggjøres. 

Dersom et saklig begrunnet krav om sikkerhetsstillelse eller forskuddsbetaling ikke aksepteres av kunden er dette vesentlig mislighold som gir Telemark Kraft AS rett til å heve avtalen med øyeblikkelig virkning.

  • 1-9 Taushetsplikt

 

Partene, partenes ansatte, samt andre hjelpere partene måtte ha engasjert, har taushetsplikt om alt som vedrører den annen parts drifts- og forretningsforhold.

Dette er ikke til hinder for at Telemark Kraft AS kan benytte egen kunnskap om kunden i forbindelse med kredittvurdering, eller at Telemark Kraft AS kan gi opplysninger om kunden til offentlig myndighet som har hjemmel i lov til å kreve opplysninger.  

§ 2     Avregning for uttak av strøm

  • 2-1 Avregning
  •  
  • 2-1.1 Avregning ved bruk av nettselskapets måleverdier.

Telemark Kraft AS benytter tilgjengelige måleverdier fra nettselskapene ved all avregning av kunder.

  • 2-1.2 Avregning ved stipulering av forbruk

Dersom måleverdier fra nettselskapene ikke er gjort tilgjengelig for Telemark Kraft AS til rett tid før avregning skal skje, vil Telemark Kraft AS foreta stipulering av kundens uttak og benytte stipuleringen ved avregningen. Justering vil bli foretatt i forbindelse med første fakturering etter at Telemark Kraft AS har fått tilgang til måleverdier fra nettselskapet.

  • 2-2 Feil ved avregning

 

2-2.1    Feil ved avregning som kan tilskrives Telemark Kraft AS

Dersom Telemark Kraft AS har benyttet andre målerverdier ved avregning av en kunde enn de måleverdier som nettselskapet rettidig har gjort tilgjengelig for Telemark Kraft AS, kan partene kreve tilleggsbetaling henholdsvis tilbakebetaling for feilperioden.  

Krav om tilleggsbetaling og tilbakebetaling foreldes etter reglene i lov om foreldelse av fordringer av 18. mai 1979 nr.18.

  • 2-2.2 Avvikskorrigering etter at det er blitt benyttet stipulering ved avregningen

Avvik som skyldes at Telemark Kraft AS ikke har fått oppgitt nødvendige målerverdier fra nettselskapet rettidig, og således har benyttet stipulert forbruk ved avregning, jf. § 2-1.2, skal også korrigeres ved tilbakebetaling eller tilleggsbetaling når måleverdiene foreligger. 

  • 2-2.3 Avregningsfeil som følge av feil i oppgitte måleverdier fra nettselskapet

 

Dersom Telemark Kraft AS er meddelt feil måleverdier for kunden fra nettselskapet, og har benyttet disse ved avregning av kunden, kan Telemark Kraft AS ikke kreve etterbetaling fra kunden, og kunden kan ikke kreve tilbakebetaling fra Telemark Kraft AS.

Oppgjør i anledning for mye eller for lite betalt for strøm i de tilfeller nettselskapet har meddelt feil måleverdier til Telemark Kraft AS, er i sin helhet et forhold mellom nettselskapet og kunden som nettkunde hos nettselskapet.

§ 3     Pris og betalingsvilkår

 

  • 3-1 Kraftpriser og endring av kraftpriser

 

  • 3-1.1 Endring av Standard variabel kraftpris

Standard variabel kraftpris kan som hovedregel endres med 14 dagers varsel. Varsel om endring av Standard variabel kraftpris skjer enten ved direkte varsel til kundene, eller på annen egnet måte.

  • 3-1.2 Andre kraftpriser

Kraftpris(er) og vilkår for eventuelle endringer av andre kraftpriser enn Standard variabel kraftpris følger av det partene avtaler i Særskilt avtale.

  • 3-1.3 Nettleie

Kraftprisen gjelder kun for avregning av kundens uttak av strøm. Avregning for nettleie fra kundens nettselskap kommer i tillegg til avregningen for uttaket av strøm. Nettleie faktureres fra områdets netteier.

  • 3-1.4 Offentlige avgifter m.v.

Med ”avgift” forstås her enhver innkreving av penger som kompetent offentlig myndighet pålegger Telemark Kraft AS å foreta i forbindelse med levering av strøm.   

Kraftprisen(e) er oppgitt eksklusive alle avgifter. Eksisterende og nye avgifter, kommer i tillegg til kraftprisen med de til enhver tid gjeldende satser.

  • 3-1.5 Plikt til å dokumentere avgiftsfritak og rett til refusjon ved feilaktig avgiftsfritak

Kunder som etter avgiftsmyndighetenes forskrifter er fritatt for avgifter, må i tvilstilfelle dokumentere overfor Telemark Kraft AS at de har rett til avgiftsfritaket. Dersom Telemark Kraft AS skulle bli etterregnet av avgiftsmyndighetene for avgifter som kunder feilaktig er blitt fritatt for, skal vedkommende kunde(r) refundere Telemark Kraft AS det aktuelle avgiftsbeløpet. 

  • 3-2 Betalingsvilkår

 

Faktura forfaller til betaling i henhold til Telemark Kraft AS’ faktureringsrutiner og betalingsvilkår, og det partene avtaler i Særskilt avtale.

  • 3-3 Forsinkelsesrente

Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter oppgitt betalingsfrist på faktura i henhold til lovbestemt rentesats i forbrukerforhold i lov om renter ved forsinket betaling av 17. desember 1976 nr 100. 

  • 3-4 Inkasso

Inkasso iverksettes i henhold til lov om inkasso av 13. mai 1988 nr 26, før eventuell rettslig pågang iverksettes.

§ 4     Sanksjoner ved mislighold av avtalen

  • 4-1 Stansing

Telemark Kraft AS kan stanse leveringen dersom kunden ikke har betalt faktura innen betalingsfrisen oppgitt på fakturaen.

Kunden og vedkommende nettselskap vil bli varslet skriftlig om stansing og opphør av kraftleveranse, og om tidspunktet når stansingen iverksettes. 

Stansing innebærer ikke at avtalen om kraftpris sies opp eller heves. Telemark Kraft AS vil opprettholde stansingen inntil all gjeld kunden har til Telemark Kraft AS er gjort opp, eller annen avtale om nedbetaling av gjelden er inngått. Etter dette vil avtale om kraftpris løpe videre.

  • 4-2 Heving av tidsbegrensede kraftprisavtaler

 

  • 4-2.1 Kundens hevingsrett

Dersom Telemark Kraft AS vesentlig misligholder en tidsbegrenset avtale om kraftpris kan kunden heve avtalen.

  • 4-2.2 Erstatningsansvar for kunde dersom hevingsgrunn ikke foreligger

Telemark Kraft AS kan kreve erstattet det tap Telemark Kraft AS lider dersom kunden hever en tidsbegrenset avtale om kraftpris før utløpstidspunktet, og det ikke foreligger slikt vesentlig mislighold av avtalen fra Telemark Kraft AS side som nevnt i § 4-2.1.

Erstatningsbeløpet beregnes som differansen mellom områdeprisen i det prisområdet kundens uttak skjer på den dag Telemark Kraft AS får melding om hevingen, og den prisen som gjelder i kontrakten mellom kunden og Telemark Kraft AS. Denne differansen multipliseres med avtalt, eller skjønnsmessig antatt uttak av strøm fra den dag hevingen gjennomføres og ut den perioden som den tidsbegrensede avtalen gjaldt for. 

  • 4-2.3 Telemark Kraft AS’ hevingsrett

Telemark Kraft AS kan heve en tidsbegrenset avtale om kraftpris dersom kunden misligholder betalingsplikten.

§ 5     Frikjøp, oppsigelse og opphør av avtale om kraftpris med fast pris og/eller varighet

 

  • 5-1 Hovedregel for avtaler om kraftpris med fast pris og/eller varighet.

 

Avtale om kraftpris med fast pris og/eller varighet skal gjelde for det tidsrom som er avtalt i Særskilte Vilkår.

  • 5-2 Frikjøp fra avtaleforpliktelse og beregning av frikjøpsbeløp

Kunden gis anledning til frikjøp fra sin avtaleforpliktelse ved å betale et bruddgebyr for å erstatte det tap Telemark Kraft AS strøm lider ved at avtalen ikke løper ut avtalt tid.

Bruddgebyr ved 24 måneder avtaletid: 2500 kr pr. mnd. pr. målepunkt i resterende avtaletid. Minstebeløp 3000 kr eks. mva. 

Bruddgebyr ved 12 måneder avtaletid: 1500 kr pr. mnd. pr. målepunkt i resterende avtaletid. Minstebeløp 3000 kr eks. mva. 

  • 5-3 Særskilt om videreføring og frikjøp fra avtaler for kunder som flytter i avtaleperioden

Kunder som har avtaler om kraftpris med fast pris og/eller varighet, og som flytter før avtaleperioden er utløpt, får fullført avtalen ved uttak av strøm på sin nye adresse. Kunder som ikke ønsker å fullføre avtalen ut avtaleperioden ved flytting, gis anledning til frikjøp etter bestemmelsene i § 5-2. 

Kunder med avtaler om kraftpris med fast pris og/eller varighet, som flytter, plikter å varsle Telemark Kraft AS om sin nye leveringsadresse med de samme opplysninger som de som fremgår av § 1-6 i disse Alminnelige Vilkår. Telemark Kraft AS vil deretter sende melding om oppstart av kraftleveranse til vedkommende nettselskap, jf. § 2-1 i Forskrift om måling, avregning og samordnet opptreden mv. av 11.03.1999 nr 301.    

  • 5-4 Oppsigelse av avtaler om kraftpris uten særskilt avtalt opphørsdato.

 

Avtaler om kraftpris uten særskilt avtalt opphørsdato kan sies opp av hver av partene med 14 dagers skriftlig varsel.

  • 5-5 Særskilt om opphør av avtale om kraftpris med fast pris og/eller varighet

Dersom Telemark Kraft AS etter utløpet av en avtale om fast pris og/eller varighet ikke har mottatt leverandørskiftemelding fra nettselskapet, og heller ikke har mottatt bestilling fra kunden vedrørende en ny avtale om fast pris og/eller varighet, vil kunden bli avregnet av Telemark Kraft AS i henhold til Standard variabel kraftpris, eller et annet standardprodukt som kan sies opp i henhold til bestemmelsen i § 5-4 i disse Alminnelige Vilkår.

 

 

§ 6     Endringer i disse Alminnelige Vilkår for avtale om kraftpris.

 

  • 6-1 Endringen i Alminnelige Vilkår for avtale om kraftpris for kunder som har avtaler om kraftpris uten særskilt avtalt opphørsdato

For kunder som har avtaler om kraftpris uten særskilt avtalt opphørsdato kan

Telemark Kraft AS kan gjøre endringer i disse Alminnelige Vilkår for avtale om kraftpris. 

Endringer kunngjøres med 14 dagers varsel som direkte melding til kunden eller på annen egnet måte, og er deretter gyldige.

  • 6-2 Endringen i Alminnelige Vilkår for avtale om kraftpris for kunder som har avtaler om kraftpris med fast pris og/eller varighet.

For avtaler om kraftpris med fast pris og/eller varighet blir endringer som nevnt i § 6-1 ikke gjort gjeldende i avtaleperioden. Endringene vil først bli gjort gjeldende for slike avtaler dersom kunden etter utløpet av avtalen fornyer eller viderefører avtalen med ny aksept.

§ 7     Tvister

 

Tvister vedrørende kontraktsforholdet, som ikke blir løst ved forhandlinger, skal bringes inn for XXX tingrett, med mindre partene i det enkelte tilfelle blir enige om voldgift.  

Sorenskriveren i XXX tingrett skal i tilfelle enighet om voldgift oppnevne voldgiftsrettens formann. For øvrig avtaler partene i samråd med den oppnevnte formannen voldgiftsrettens sammensetning og saksbehandling i henhold til bestemmelsene i lov om voldgift.

 

Definisjoner til Alminnelige vilkår for avtale om kraftpris

Avregningsansvarlig

Enhet utpekt av Olje- og energidepartementet som skal sørge for at det blir avregnet for all innmatning og alt uttak av strøm som finner sted i nettene i Norge. Dette er regulert i § 4-3 i energiloven og i kapitlene 4 og 5 i forskrift av 11.3.1999 nr 301 Om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester.

Avtale om kraftpris

Finansiell avtale hvor en aktør (kraftleverandør) påtar seg å avregne en kunde for kundens uttak av strøm i henhold til avtale, samtidig som aktøren overfor avregningsansvarlig tar på seg det økonomiske ansvaret for vedkommende kundes uttak av strøm fra nettselskapets nett.

Elspotpris

Pris for strøm som noteres hver time av den nordiske kraftbørsen Nord Pool ASA. Elspotprisen, eller bare spotprisen, er referansepris for all annen prissetting av strøm. Det noteres en systempris som er snittet for hele børsområdet. Ved flaskehalser i det fysiske kraftoverføringssystemet (sentralnettet) mellom regioner noteres det en elspotpris for hvert område (områdepris).

Finansiell avtale

Se avtale om kraftpris.

Kraftleverandør

Betegnelse for aktører som ”selger” strøm til sluttbrukere. Betegnelsen ”kraftleverandør” er innarbeidet. Det presiseres imidlertid her at begrepet ikke refereres til en aktør som forestår fysisk leveranse av en bestemt kraftmengde til sluttbruker, men til en aktør som forplikter seg til å avregne kunden for den uttatte kraftmengde til avtalt pris. Ytelsen til kraftleverandør er følgelig en finansiell avtale.

Leverandørskifte

Formell, forskriftsfestet prosedyre for registrering av den leverandør som skal ha økonomisk ansvar overfor avregningsansvarlige for strømuttaket i ethvert målepunkt ID. Denne registreringen (leverandørskifte) foretas av vedkommende nettselskap som eier nettet hvor kundens målepunkt ID befinner seg. Melding om leverandørskifte skal alltid sendes av den aktøren som har inngått ny avtale om kraftpris (kraftleveringsavtale) med en kunde. Reglene om leverandørskifte er inntatt i kap. 2 i forskrift av 11.3.1999 nr 301 Om måling, avregning mv.

Leveringsadresse

Se Målepunkt ID

Målepunkt ID

I henhold til § 1-3 i Forskrift om måling, avregning og samordnet opptreden mv. av 11.3.1999 nr 301 er målepunkt ID definert som ”en entydig identifikasjon av et målepunkt basert på EAN-standarden Global Service Relation Number (GSRN)”.

Nettleie

Alle priser og annen økonomisk godtgjørelse (tariffer) som nettselskapet fastsetter for tilknytning til og bruk av elektriske nettanlegg. Jf. § 1-3 om tariffer i Forskrift av 11.3.1999 nr 302 Om økonomisk og teknisk rapportering, inntektsrammer mv.

Nettselskap

Selskap som eier overføringsnett eller har ansvar for nettjenester i henhold til nettleiekontrakt med kunden samt områdekonsesjon og omsetningskonsesjon i h h t energiloven.

Nord Pool ASA

Den nordiske kraftbørsen som er eiet av sentralnettsselskapene i de nordiske landene. Aktørene som tilbyr avtaler om kraftpris til sluttbrukere, handler strøm og prissikrer sine avtaleforpliktelser overfor kundene hos Nord Pool ASA.

Områdepris/ prisområde

Se Elspotpris.

Sluttbruker

Som sluttbruker regnes den kunden som uttar elektrisk energi til eget bruk, og som ikke omsetter strøm videre.

Spotpris

Se Elspotpris

Stansing

Kraftprisansvarliges utøvelse av tilbakeholdsrett overfor kunden, som innebærer at kraftleverandøren overfor kunden og nettselskapet erklærer at man fra et oppgitt tidspunkt ikke står økonomisk ansvarlig overfor den avregningsansvarlige og nettselskapet for kundens uttak av strøm.

§ 1-4 Angrerett

Gjelder privatsalg. 

Dersom avtale om kjøp av elektrisk kraft inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted,
gjelder bestemmelsene om angrerett ved kjøp av tjenester i kapittel 5, samt de generelle
bestemmelsene i lov om angrerett.

Kunden kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at kraftleverandøren har
oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven og angreskjema er mottatt.
Dersom kraftleverandøren ikke oppfyller sin opplysningsplikt, eksempelvis unnlater å overlevere
det obligatoriske angreskjemaet, ikke fyller ut skjemaet eller ikke fyller ut skjemaet korrekt,
utvides fristen til tre måneder, eller til 1 år dersom det ikke er gitt noen informasjon om
angreretten.

For at opplysningsplikten skal være oppfylt, må det blant annet være gitt opplysninger om alle
vesentlige avtalevilkår. I tillegg skal det opplyses om vilkårene og fremgangsmåten for å benytte
angreretten, samt virkningene av at angreretten benyttes, jf. § 5-4.

Kunden må gi melding til kraftleverandøren dersom han ønsker å benytte seg av angreretten.
Meldingen må være sendt innen angrefristens utløp. Slik melding bør av bevismessige årsaker gis
skriftlig.

Benytter kunden seg av retten til å angre etter at kraftleverandøren rettmessig har meldt
leverandørskiftet til nettselskapet, må kunden betale for kraft som har blitt levert eller som vil bli
levert inntil leveransen tidligst vil kunne bli avsluttet.

Alle varer kjøpt via vår nettbutikk har 14 dagers angrefrist. Angrefrist skjema medfølger hver bestilling.

De fleste av våre produkter krever montering av elektriker. Av denne grunn sendes ikke gjeldende varer ut før angrefristen er utløpt.

Varer som sendes ut før angrefristen er ute:

– Eva smarthusprodukter, med unntak av Smart strømstyring startpakke.

  •  

Retur av Eva Smarthus produkter:

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt.

Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med kjøperen, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som kjøperen benyttet.

Kjøperen skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Selgeren kan holde tilbakebetalingen tilbake til varene er mottatt, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake.

Kjøperen må bære kostnadene ved å returnere varene dersom angreretten brukes.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Selgeren kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av kjøperens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon.

For reklamasjon og retur av varer etter angrefristen er utløpt

Ta kontakt med kundeservice@telemarkkraft.no

Forespørsel på fastprisavtale

Forespørsel - fastprisavtale

Navn på kontaktperson
Oppgis i kWh
Telemark Kraft kan maksimalt sikre 90 % av ditt totale strøm forbruk. Resten vil bli avregnet i spotpris for området du holder til. Oppgis i kWh
Denne finner du på en tidligere faktura. Har du flere, så legg dem inn separert med komma.
Prisområde
Er du usikker på hvilket prisområde bedriften hører til, så må du sjekke dette med ditt nettselskap.
Avtalevarighet
Kontrakten du får tilsendt må signeres før oppgitt frist. Fastprisavtalen regnes ikke som inngått fra Telemark Kraft sin side før kontrakten tilsendt fra kundesenteret er signert.