Hvorfor skal bedrifter betale mer for strømmen?

Glem lange bindingstider, høye påslag og lite forståelige strømavtaler. Nå lanseres et enkelt og prisgunstig digitalt strømselskap, også for bedriftsmarkedet.

Salpeter, tungtvann – og datasenter. Rjukan er en av våre industrivugger. Nå er det klart for neste utviklingstrinn mellom de høye fjellene: Fremtidens strømselskap for bedrifter.

Utgangspunktet for industriutviklingen oppunder Gaustatoppen har alltid vært tilgangen på kraft. I dalen som slynger seg fra Møsvatn til Tinnsjøen er det hele 6 vannkraftverk, som står for 5 prosent av Norges samlede kapasitet.

Et av de siste tilskuddene som utnytter de naturgitte fortrinnene er selskapet Green Mountain. De leverer datasenter til store internasjonale kunder – for eksempel Volkswagen Group.

Vi har en god avtale med Telemark Kraft. Den gir oss fleksibilitet og forutsigbarhet.

Ole Sten Volland, teknologidirektør i Green Mountain

Megawatt til spottpris

Datasentrene til Green Mountain krever effekt i Megawatt-klassen. Derfor er strømavtalen helt vesentlig.

Men nei, det er ikke slik at de var heldige med en langsiktig fastprisavtale inngått for noen år siden. De har en spotprisavtale, av samme type som Telemark Kraft nå lanserer til bedrifter også utenfor sitt eget nærområde.

Strømprisene nå er som et sjokk for mange bedriftsledere. Da er det viktig å ha en avtale som gir enkel og god oversikt, uten skjulte kostnader.

Ole Sten Volland, teknologidirektør i Green Mountain

– Det gode samarbeidet med Telemark Kraft om valg av riktig produkt var avgjørende for vårt valg av leverandør, fortsetter han.

Lanserer enkel avtale

Avtalen Telemark Kraft tilbyr bedriftsmarkedet er veldig enkel: De tar ikke påslag på spotprisen. Utover prisen på strømbørsen Norpool (som er lik for alle), kommer kun avgifter og elsertifikat. Det utgjør 0,8 øre per kWh.

Abonnementsprisen er 39 kr per måned.

Fremtidens strømavtaler må være enkle og fleksible, uten skjulte kostnader, slik som Telemark Kraft nå lanserer.

Ole Sten Volland, teknologidirektør i Green Mountain

Privatmarkedet har vist vei

Tilsvarende modeller er allerede en stor suksess i privatmarked.

– Det er ingen tvil om at privatmarkedet har vist vei i utviklingen av strømavtaler, sier Snorre Mossing, daglig leder i Tinn Energi.

Han forteller at bedriftsmarkedet fremdeles er preget av kryptiske avtaleklausuler med skjulte påslag, gjerne kombinert med lange bindingstider.

– Mange bedrifter har vært som melkekyr for de tradisjonelle kraftselskapene. Men hvorfor skal bedriftene betale mer for strømmen? Spesielt nå, med de strømprisene vi har, er det en dårlig deal, mener Mossing.

Derfor vil Telemark Kraft vise vei i bedriftsmarkedet.

– Vi mener å ha funnet en måte å drive fremtidens strømselskap for bedrifter på: Digitalt, med lave kostnader, fortsetter Mossing.

Men uten prispåslag på strømmen – hva tjener Telemark Kraft egentlig penger på?

– Vi har absolutt ingen hemmeligheter. Transparens er viktig for oss. Men vi tilbyr tilleggsprodukter som vil kunne være vinn-vinn for oss og kundene våre, forklarer Mossing.

Han lister opp følgende tilbud fra Telemark Kraft: Solcellepaneler, varmepumper, elbilladere og system for smart strømstyring.

– Siden vi ikke tjener penger på strømmen, spiller vi gjerne på lag med kunden for å redusere strømforbruket til bedriftene ved å tilby slike produkter, fortsetter han.

Når du kjøper tilleggsprodukter gjennom Telemark Kraft, kan disse veldig ofte leveres ferdig installert. Nedbetaling av investeringen kan gjøres på samme faktura som strømavtalen.

– Slik situasjonen på strømmarkedet er nå, mener jeg det er to ting du som bedriftsleder må gjøre: Sørge for at du har en best mulig strømavtale, og undersøke mulighetene for å redusere strømforbruket – eller kanskje til og med muligheten for å produsere strøm selv med solceller, avslutter Snorre Mossing.